Forebygging

Oslo Tannlegesenters mål er å forebygge tannsykdommer, og gi deg et friskt og pent smil. En frisk tann er alltid bedre enn reparerte tenner. Når tannleger reparerer tennene blir de svakere, og man kan få nye hull og tannkjøttbetennelse.
Derfor vil vi behandle dine tenner så lite som mulig, og satser i stedet på forebygging.

Hull i tennene er den vanligste sykdommen vi har. Hull i tenner forårsakes gjerne av at man spiser for mye sukker eller har bristende munnhygiene. Hull i tennene utvikles langsomt over flere år, og prosessen er gjerne smertefri. Ofte oppstår smerten når skaden blir veldig stor, og kommer nær tannnerven. Da finnes det risiko for å få alvorlig tannverk. Tannverk er veldig smertefullt. Når man får tannverk, har karies ofte kommet inn til nerven og forårsaket store skader. Derfor er det viktig å komme til tannlegen regelmessig, og ha god munnhygiene for å unngå smerte, store skader og dyre behandlinger.

Bruk av tanntråd øker din tannhelse
Overkonsumpsjon av sukker og drikke som inneholder sukker er den hyppigste årsaken till hull i tennene. Derfor anbefaler vi deg å minimere sukkerinntaket. La dine tenner få hvile i 3-4 timer mellom hvert måltid, eller etter at du har drukket noe som inneholder sukker. Dessuten må vi ha god munnhygiene for å ha friske tenner og munn. Tannpuss morgen og kveld med fluortannkrem og bruk av tanntråd er de viktigste forebyggende tiltakene. Ved regelmessige kontroller og undersøkelser hos tannlege eller tannpleier, kan du få informasjon og tips om hvordan du kan beholde dine tenner friske, og la andre nyte ditt strålende smil. Vi undersøker tennene dine og munnen din for å finne eventuelle skader, reparere dem før de blir veldig store, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader. Din tannlege eller tannpleier informerer deg i forkant av ditt neste besøk. Ofte anbefaler vi årlige kontroller, men om du har stor risiko for å få tannsykdommer anbefaler vi deg å besøke oss litt oftere.

Tannløsning (tannkjøttbetennelse) er en annen vanlig tannsykdom, som gjerne oppstår når man har blir eldre. Minst 15 % av befolkningen lider av tannløsning, og mister noen av sine tenner på grunn av det. Bakterier som sitter rundt tenner (mellom tenner og tannkjøttet) forårsaker en inflammasjon i tannkjøttet, som med tiden kan lede til minking av beinfestet rundt tenner, og kan lede til tap av dine tenner. Denne sykdommen er ofte kronisk, og oppstår uten smerter gjennom mange år. Derfor er det viktig å undersøke dine tenner regelmessig hos tannlegen, slik at du unngå store skader. God munnhygiene og regelmessige tannlegebesøk er veldig viktig for å bremse tannløsning og beholde dine tenner. Røyking er en faktor som fremskynder tannløsning. Vi anbefaler deg å slutte og røyke for å øke din munnhelse og generelle helse.

Noen tips for et fint og friskt smil
Tannpuss er veldig viktig for din tannhelse
  1. Puss dine tenner morgen og kveld med fluortannkrem
  2. Bruk tanntråd
  3. Minimer inntak av søt mat og -drikke
  4. Slutt eller minimer sigarettrøyking
  5. Besøk tannlegen din regelmessig

Vi på Oslo tannlegesenter vil gjerne se at du har et flott, sunt smil hele livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.