Rotfylling

Rotfylling er en behandling som blir aktuell når tann-nerven og nerverommet (pulpa) blir veldig alvorlig skadd. Da må vi rense ut nerverommet og fylle tomrommet.
Våre tenner er levende og har blodkar, nerver og mange celler som reparerer tanna innefra. Dette vevet som finnes i tenner kalles pulpa. Når bakterier kommer inn i pulpa (ofte på grunn av karies), forårsaker de en inflammasjon i pulpa som resulterer i alvorlig smerte og ubehag.
1: Frisk tann 2: Begynnelse på karies 3: Tann med hull
4: Tann med betent pulpa som forårsaker tannverk og trenger rotfylling

Hvor lang tid tar en rotfylling?
Rotfylling er ofte komplisert og kan ta lang tid. Rotfylling av en stor jeksel tar gjerne ett til tre besøk.

1. Tannlegen må først finne pulpa og rotkanalene. Derefter fjernes den infiserte pulpaen med hjelp av spesielle instrumenter.
  2. Sidan må tannlegen fylle de rensede rotkanalene med et materiale, som ofte er en type gummi.
  3. På toppen av tannen må tannlegen legge en krone eller en fylling.

Rotfylling tar selvfølgelig tid, men ved hjelp av rotfylling beholdes tannen. Ellers må du trekke den. Rotfylte tenner er noe svakere, men en rotfylt tann er bedre en ingen tann, og kan forsterkes med en tannkrone. Hvis en rotbehandling mislykkes, kan man gjøre om rotfyllingen. Ellers må tannen trekkes. Du kan da få laget en tannbro eller tannimplantat hvis du vil ha en ny tann.

Rotfylling pris:

En rotfylling kan variere i pris. Framtenner med én kanal tar mindre tid og koster mellom tre og fire tusen kroner. Rotfylling av en jeksel med 3-4 kanaler tar lengre tid og koster fem til seks tusen kroner. Veldig vanskelige rotfyllinger kan koste mer. I tillegg kommer en krone eller en fylling på toppen av rotfyllingen. En god rotfylling tar tid og koster litt men du får beholde din egen tann. Tanntrekking er billigere (700-1600 kr). Tanntrekking anbefales ikke hvis tannen er en viktig tann. Oslo tannlegesenter anbefaler deg spørre din tannlege om et prisoverslag før behandlingen. Oslo tannlegesenter tilbyr deg et gratis og uforpliktende kostnadsoverslag. Bestill en gratis konsultasjon "online" eller ring 22 42 49 50 hvis du har flere spørsmål.

Smertefri rotfylling:

Rotfylling forbindes av noen med smerte og ubehag. Oslo tannlegesenter tilbyr deg smertefri rotfylling ved hjelp av moderne lokale bedøvelsesmiddel. I noen tilfelle kan det være vanskelig å bedøve en betent tann. Da må tannlegen prøve ulike måter å bedøve tanna på. Hvis du har allergi mot bedøvelse, har sprøyte-skrekk eller alvorlig tannlegeskrekk/fobi, kan rotfylling under narkosebehandling være et alternativ. Vi behandler pasienter med tannlegeskrekk daglig med god effekt. Kontakt oss om du har noen spørsmål eller betill en time "online".

Hvorfor har du tannverk?

Tannverk er en av de mest alvorlige smerter vi kan oppleve, og er et alarmsignal. Tannverk årsakes ofte av inflammasjon i tann-nerven (pulpa). Hvis du ikke gjør noe med det, minsker tannverken etter noen dager når pulpaen dør. Når pulpaen er død, kan bakteriene vandre inn i kroppen og lage inflammasjon i tannbeinet. Inflammasjon i tannbeinet medfører ofte en langsom nedbrytning av tannbeinet. Dette blir ofte en kronisk infeksjon og kan øke risikoen for andre sykdommer, som diabetes og hjerte- og karsykdommer. Dessverre gjør dette ikke alltid vondt og oppdages ikke hvis din tannlege ikke tar oversiktsrøntgen av kjevene. Etter en stund kan en tannbyll eller akutt infeksjon oppstå. Smerte, ømhet, ubehag og hevelse er de typiske symptomene for en tannbyll. I noen sjeldne tilfelle kan tannbyll spre seg fort og få alvorlige konsekvenser som sepsis og død. Dette kan skje spesielt hvis immunforsvaret er dårlig.

Smerter etter rotfylling:

Noen ganger kan man ha litt smerter etter rotfyllingen. Dette blir som oftest bedre etter kort tid. Rotbehandling er en komplisert behandling og 10-20% av rotfylte tenner blir ikke bra. Da må man vurdere omgjøring av rotfyllingen, fjerne rot-spissen eller fjerne tannen.