Tanngnissing

Tanngnissing er en skadelig og ubevisst vane som ofte foregår om natten og forårsaker slitasjeskader på tennene. Tanngnissing kan også overbelaste dine kjeveledd og dine kjevemuskler. Du kan våkne med stive kjevemuskler eller hodepine om morgenen fordi du har overbelastet dine kjevemuskler. Ofte er du selv ikke klar over at du skjærer tenner om natten. 15 % av oss gnisser tenner. Spør din partner eller familie og venner om de har hørt at du gnisser tenner. Årsaken til tanngnissing kan vare bittfeil, stress eller andre årsaker. Vi i Oslo tannlegesenter informerer deg om tanngnissing hvis vi ser tanngnissingskader på dine tenner. Hvis du ser at dine tenner har blitt kortere eller at fyllinger og tennerne ofte går i stykker, kontakt oss. Andre tegn på tanngnissing kan være ising i tennene, knasing og låsing i kjeveleddene, hodepine, tannpine, smerter i ansiktet og smerte i nakken.

Hvordan behandles tanngnissing?

Bittskinne tillpasses etter dine tenner.
Først må tannlegen gjøre en grundig undersøkelse og planlegge en behandling. Ofte forebygger vi skader på dine tenner, kjeveledd og kjevemuskler ved hjelp av en bittskinne. Bittskinnen er en liten plast-skinne som beskytter deg mot tanngnissing og behandler smerte i kjeveledd, kjevene, musklene og hodet. Tannlegen tar avtrykk av dine tenner og sender det til en tanntekniker som lager en skinne som passer til deg og tennene dine. Tannlegen prøver bittskinnen og justerer det hvis det trengs. Det er ofte uvant å bruke bittskinnen i begynnelsen, men du kommer å bli vant til den etter noen dager. Bittskinnen brukes om natten og trenger kun å skylles ren. Bevegelsesøvelser og trening av kjevemuskler minsker også smerten i kjeven og tygge-muskulaturen.
Tennene blir også skadd på grunn av tanngnissingen. Ofte blir tennerne kortere og tynnere. Iblant kan de gå i stykker eller fyllinger kan løsne. Korte og slitte tenner behandles med hjelp av fyllinger, skallfasetter eller tannkroner.

Pris for bittskinne

Hos oss får du Helfo-refusjon for behandling av kjeveleddslidelser, tyggemuskulatursmerter og store skader på grunn av tanngnissing. Utredning og behandling med bittskinne koster fra. 2900 kr i egenandel. Dette inkluderer tannteknikerkostnadene. Alle tannleger på Oslo Tannlegesenter har direkte oppgjør hos Helfo for å forenkle din behandling. Bestill gjerne en gratis og uforpliktende konsultasjon for at få svar på dine spørsmål eller ring 22 42 49 50 for mer informasjon.

Kan man behandle tanngnissing med Botox?

Botox er en medisin som lammer bevegelse-nerver for en kort stund. Ved hjelp av Botox har man vist en redusert tanngnissing, men denne metoden er ganske ny og trenger flere langtidsstudier. Derfor er behandling av tanngnissing med Botox ikke så vanlig i Norge. Ring 22 42 49 50 hvis du har flere spørsmål.