Tannkjøttbetennelse

Hva er tannkjøttbetennelse?
Tannkjøttbetennelse forårsakes av bakterier som blir sittende fast mellom tannen og tannkjøttet. Noen er mer disponert og sårbare overfor disse bakteriene, enn andre. Holder du tennene og tannkjøttet rent, kan du forhindre utvikling av tannkjøttbetennelse (gingivit). Om du ikke gjør dette, kan det utvikle seg til kronisk tannkjøttbetennelse (tannløsning). Kronisk tannkjøttbetennelse kan forårsake at tennene blir løse og etterhvert mistes. 15 % av oss har kronisk tannkjøttbetennelse (tannløsning)

Hvordan kan jeg oppdage at jeg har tannkjøttbetennelse?
Tannkjøttbetennelse årsakes av bakterier
og mellom tannkjøtt og tenner.

Vanlige symptomer og tegn:
- Blødning fra tannkjøttet
- Mye tannstein
- Løse tenner
- Hovent eller rødt tannkjøtt
- Tannkjøttet trekker seg tilbake

- Dårlig ånde
- Smerte og kløe
Det kan være vanskelig å oppdage gingvitt, da dette er en kronisk sykdom som utvikler seg over lang tid. Våre tannleger og tannpleiere kontrollerer dette under undersøkelsen, samt gir deg råd for god tannhygiene.

Klikk her for timebestilling hvis du mistenker at du har tannkjøttbetennelse.

Tannkjøttbetennelse behandling

Du kan bremse utviklingen av tannkjøttbetennelse ved å følge disse rådene. Det finnes ingen enkel behandling eller reparasjon av skader som har oppstått på grunn av kronisk tannkjøttbetennelse. Det pågår forskning for å finne nye metoder for å regenerere tapt benvev og tannfeste.

- Fjern bakterier og belegg (plakk) med tannbørste, tanntråd eller tannpirkere daglig
- Slutt eller reduser røyking
- Gå til jevnlig undersøkelse, behandling og oppfølging hos tannlege eller tannpleier
- Stress mindre, styrk immunforsvaret ditt gjennom et sunt levesett og trening. Nyt livet!

Klikk her for timebestilling hvis du trenger å behandle din tannkjøttsykdom.