Løs tann

Tenner kan løsne av ulike årsaker. Tannløsningsykdom (pyrea eller periodontit), tannskader og tanninfeksjoner er flere årsaker til dette.

Periodontit/tannløsning/pyrea

Det vanligste årsaken til at tenner løsner, er tannløsningssykdommen pyrea. Tannløsning forårsakes av bakterier som ligger rundt tennene, og blir til plakk og tannsten. Bakterier forårsaker en inflammasjon rundt tennene. Inflammasjonen ødelegger beinet rundt tennene, og etter hvert blir tennene løse.

Tannløsning kan behandles hvis man oppdager den i god tid. Derfor er det viktig å besøke tannlegen årlig for undersøkelse. Tannløsning gjør som regel ikke vondt. Derfor er det vanskelig for deg å vite om du har tannløsning. Betennelsen rundt tennene kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, i tillegg til risikoen for diabetes.

Noen tegn på tannløsning:
  • Blødning fra tannkjøttet
  • Dårlig ånde
  • løs tann eller løse tenner
  • lange tenner (tannroten synes fordi tannkjøttet trekker seg tilbake)
Har du har ett eller flere av disse symptomer, må du kontakte en tannlege for undersøkelse. Oslo tannlegesenter tilbyr deg gratis konsultasjon.
Ring 22 42 49 50 nå.

Utslått tann

Uhell kan skje, og din tann kan slås ut ved ulykke eller traume. Da er det ekstremt viktig å legge tannen i melk eller under tungen, og dra direkte til tannlegeen. Tannen må ikke tørke ut. Jo fortere du kommer deg til tannlegen, desto større sjanse har du for å beholde tannen din. Tannlegen setter tannen tilbake, og fikserer den. Ofte behøves en rotfylling av en tann som er blitt slått ut. En del av dem må erstattes med implantater, eller bro etter en tid har gått.
Oslo Tannlegesenter tilbyr deg akutt time i dag. Vi har kvelds- og helgeåpent. Ring 22 42 49 50 for akutt time nå.