Tannbyll

Tannbyll forårsakes av en lokal betennelse som resulterer i en hevelse i området. Betennelsen forårsakes oftest av bakterier som kommer inn til tannnerven og avgir giftstoffer. Dette kan også oppstå rundt visdomstenner eller når mat presses mellom tannen og tannkjøttet. Tannbyll er  oftest smertefull og ubehagelig.

Tannbyller kan forhindres gjennom regelmessige undersøkelser og god munnhygiene. Ved årlige kontroller, ser din tannlege om du har tannskader. Tannlegen reparerer skadene før de blir store og forårsaker tannverk og tannbyll. Oslo Tannlegesenter anbefaler alle våre pasienter å ha årlige besøk hos oss for å minske risikoen for tannverk, tannbyller og store tannskader.

Du bør kontakte en tannlege for å se hva som er årsaken til tannbyller og diskutere hva dere skal gre for å bli kvitt tannbyllen. For å behandle tannbyll bør tannlegen rotfylle tannen eller fjerne den. Om tannbyll forårsakes av bakterier eller matrester rundt tannen må tannen renses eller fjernes. Dette er oftest vanlig rundt visdomstennene. I sjeldne tilfeller kan en ubehandlet tannbyll spre seg og forårsake fare for liv og helse.

Behandling av tannbyll skal være smertefritt ved hjelp av lokal bedøvelse. Har du tannlegeskrekk eller har hatt smerte og ubehag ved tidligere tannlegebesøk, kan Oslo tannlegesenter tilby samtaleterapi, kognitiv adferdsterapi, beroligende tabletter, sedasjon og behandling under full narkose hvis det trenges.

Hvis du har tannbyll kan du ringe 22 42 49 50 for akutt time i dag.