Tannverk

Tannverk er en veldig sterk smerte som forårsakes ofte av betennelse i tannene. Hull i tennene (karies) er den vanligste årsaken til tannverk. Bakterier kommer inn i tannen gjennom hullet (karies) og forårsaker en inflammasjon i tannerven (pulpa). Tannverk er ofte intenst og veldig ubehagelig. Tannverk kan være så vondt at man blir helt satt ut og ikke kan sove. Inflammasjon rundt visdomstenner, tannkjøttbetennelse og inflammasjon i tannbenet kan også forårsake smerte i munnen men oftest er den her typen for smerte mer diffus og mindre intens. Den typen smerte oppleves oftest som øm og ubehagelig. Tannverk er et alarmsignal og må tas på alvor. Om du har tannverk eller ømhet rundt tennerne er det viktig å søke hjelp hos en tannlege så fort som mulig.
1. Frisk tann 2. Begynnelse på karies
3. Hull i tanna (Karies) 4. Betennelse i tannervea

Tannverk kan forebygges gjennom regelmessige undersøkelser og god munnhygiene. Ved årlige kontroller, ser din tannlege om du har tannskader og reparerer tannskadene før de blir store og forårsaker tannverk. Oslo Tannlegesenter anbefaler alle våre pasienter å ha årlige besøk hos oss før å minske risikoen for tannverk og tannskader.

Du kan få akutt time på dagen hos oss. Våre tannleger undersøker tennene dine og finner årsaken til at du har tannverk. Senere diskuterer vi en passende behandling. Oftest anbefaler våre tannleger deg å beholde tennene dine så lenge som mulig, men visdomstenner og tenner som ikke er viktige før estetikk og funksjon kan fjernes. Du informeres om forskjellige alternativ og behandlinger. Du bestemmer selvfølgelig om tannen skal beholdes eller fjernes. All behandling skall være smertefri med hjelp av lokalbedøvelse. Har du tannlegeskrekk eller har hatt smerte og ubehag ved tidligere tannlegebesøk, kan Oslo tannlegesenter tilby samtaleterapi, kognitiv adferdsterapi, beroligende tabletter, sedasjon og behandling under full narkose om det trengs.

Bli kvitt tannverk i dag. Ring 22424950 for en smertefri tannbehandling.