Hva koster tannlegen?

Tannlegepriser varierer med kompleksitet. Be om et prisestimat etter undersøkelsen.Se hele prislisten

Reparasjon og erstatning

Skadde tenner kan repareres og manglende tenner kan erstattes med god prognose.Om reparasjon og erstatning

Tannlegevakt i Oslo Sentrum, Vika

Vår tannlegevakt har åpent 365 dager i året - kvelder, helger og helligdager.Les mer om vår tannlegevakt

Tannimplantat

Implantater er en sikker metode for å erstatte tenner. Naturtro tenner lages på kort tid.Les mer om tannimplantat

Våre allmenne tannbehandlinger

Fokus på forebyggende tiltak, samt behandling av generelle munnhelseplager.Les mer om tannbehandling

Funksjon og estetikk

Behandling av sykdom, skade eller slitasje på tennene gir smil og livskvalitet tilbake.Les mer om funksjon og estetikk

Få et pent smil og øk selvtilliten

Tannregulering gir bedre bittfunksjonalitet, et penere smil og øker selvtilliten.Les mer om tannregulering
Tannbehandling
Komplett undersøkelse Kr 1290Vi belønner våre faste pasienter med 300 kr i rabatt på innkallinger! MERK: Kr 1390 søn-/helligdager.

Ledige timer i dag
Ledige timer i morgen
Ledige timer i overmorgen

Flere timer

Takket være regelmessige tannlegeundersøkelser og tilgang til moderne allmenn tannbehandling har alle gode muligheter til å ta vare på tennene sine.

I 2021 hadde 32 % av 18-åringene i Norge aldri hatt hull i tennene. Sånn har det ikke alltid vært. Til et godt stykke utpå 1900-tallet var det ikke vanlig å oppsøke tannlegen for tannproblemer. Trekking av tenner var ofte eneste løsning på smerter og infeksjoner. De siste 150 årene har munnhelsen i Norge blitt stadig bedre pga fluor og allmenn tilgang til moderne tannhelsetjenester.

Oslo Tannlegesenter tilbyr tannlegeundersøkelser på dagen

Våre tannleger kan hjelpe deg med et omfattende utvalg av tannbehandlinger. Vi har ulike typer tannlegeundersøkelser som komplett og akutt. Innen feltet allmenn tannbehandling er tannlegene opptatt av forebyggende tiltak for å gi pasientene god tannhelse, samt behandling av generelle munnhelseplager.

Hos oss finner du topp moderne lokaler, utstyr og høyt kvalifiserte tannleger, tannpleier og tanntekniker. Alt under samme tak, 100 meter fra Nationaltheatret stasjon.

Komplett undersøkelse

• Komplett sjekk av tann- og munnhelse*
  • Inntil 4 røntgenbilder ved behov
  • Enkel fjerning av tannstein, puss og polering ved behov**

* Ved behov får du en behandlingsplan med kostnadsoversikt.
**Ved omfattende tannstein vil det beregnes tillegg i pris.

Ledige timer i dag
Ledige timer i morgen
Ledige timer i overmorgen

Flere timer

Dårlig tannhelse og få tannleger i Norge for 100 år siden

I 1907 publiserte Den norske tannlegeforening resultatene av en undersøkelse av 5 976 barn. Blant 6.-klassingene i 11 byer ble det oppdaget stor grad av tannråte (hull i tennene – karies) i de blivende tennene. En samlet tannlegestand kom til den konklusjon «at bekjempelsen av denne folkesykdom er en hygienisk nødvendighet.»

Tannlegeyrket i Norge oppsto nesten 50 år før denne konklusjonen. I 1852 trengtes det for første gang eksamen for å praktisere som tannlege. I 1870 var det kun 21 tannleger i Norge, dvs. 82 850 innbyggere per tannlege. Det var derfor de færreste som hadde tilgang til tannlegeundersøkelser.

Lite tilgang til sukker ga færre hull

På 1850-tallet begynte produksjonen av sukkerbeter å skyte fart i Danmark og Sverige, hvilket betydde at det var lettere og billigere å få tak i sukker for folk flest i Norden. Innen 1897 var karieserfaringen i det permanente tannsettet høy blant barn.

Andre verdenskrig førte til en definitiv bedring av tennenes kvalitet i mange land. Utviklingen skyldtes antagelig at sukker var hardt rasjonert. Disse endringene i folks sukkerinntak fikk tannlegestanden til å skjønne at søtsaker påvirket tannhelsen negativt. Men etter andre verdenskrig økte sukkerimporten igjen, og kariesforekomsten blant barn økte deretter til midt på 1960-tallet, for så å synke frem til år 2000.

Gebiss for mange, men fluor til alle

Gebiss var vanlig til langt ut på 1960-tallet. Det var lettere å bare trekke tennene for å slippe den smerten som ville komme ved betennelser.

Det var på denne tiden at den største milepælen innen tannhelse åpenbarte seg. Fluortannkremen kom på 1960-tallet, men først på resept. Da den ble reseptfri i 1971, opplevde tannlegene en dramatisk forskjell. Fluortannkremen, sammen med utdeling av fluortabletter i skolen, gjorde at hverdagen ble endret fullstendig både for tannleger og folk flest. Vi får færre hull og de fleste beholder egne tenner livet ut.

Forebygging av tannsykdom blir dermed en mer sentral del av tannlegegjerningen.

God tannhelse og mange tannleger i Norge

Hovedtyngden av befolkningen oppsøker regelmessig allmenn tannbehandling. Nesten 90 % av voksenbefolkningen har årlige tannlegeundersøkelser. Jevnlig tilsyn gjør at tannsykdommer oppdages på et tidlig stadium og at behandling kan iverksettes før skaden er blitt for omfattende og kostbar.

Norge er idag blant de landene med det høyeste antallet private tannleger i den vestlige verden. I 2021 var det ca 8 tannleger pr 10 000 innbyggere. Ventetiden for behandling er derfor kort.

Færre hull, men mange periodontitt-tilfeller

Selv om vi har færre hull, har forekomsten av andre tann- og munnsykdommer vært nokså stabil de siste 20 årene. Studier fra Trøndelag og Troms viser at mer enn 50 % av den voksne befolkningen i Norge har periodontitt (alvorlig tannkjøttbetennelse med tannløsning). 10-15 % lider av det i alvorlig grad. Periodontitt er en kronisk sykdom som ofte krever hyppig tannbehandling for å holdes i sjakk.

Den høye forekomsten av periodontitt blant voksne er en viktig årsak til at det anbefales regelmessige tannundersøkelser. Forebygging av tannkjøttbetennelse gjennom god tannpleie hjemme og fjerning av tannstein hos tannlegen hindrer den reversible tannkjøttbetennelsen, gingivitt, til å utvikle seg til periodontitt. I tillegg behandler tannleger en rekke andre sykdommer i munn og tenner som syreskader, utviklingsforstyrrelser, bittavvik og slimhinnesykdommer.

Flere får gratis behandling eller har krav på Helfo-refusjon

I de senere år har flere grupper i befolkningen fått tilbud om gratis tannbehandling, som f.eks. rusmisbrukere og personer med tannbehandlingsangst (tannlegeskrekk).

Som hovedregel må voksne betale utgiftene til tannbehandling selv. Imidlertid finnes det noen tilstander/tilfeller der folketrygden, via Helfo, dekker deler av utgiftene til behandling. Våre tannbehandlere har direkte oppgjør med Helfo slik at du som pasient slipper å legge ut for den delen av behandlingen som dekkes av folketrygden. Tannlegene på Oslo Tannlegesenter hjelper deg med å søke refusjon.

Kilder:
Goli, J.J. (1960): Skoletannklinikkene 50 år: 1910–1960. Utgave av Oslo kommunale tannpleie. Tilgjengelig her: https://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa94/del-vii-1.pdf

Haugejorden, O. og Birkeland, J.M. (2008): Karies i Norge i fortid og fremtid: Analyse av endringer og årsaker. Den Norske Tannlegeforenings Tidende; 118 NR 2. Tilgjengelig her: https://www.tannlegetidende.no/asset/2008/P08-02-84-90.pdf

Holde, G.E., Oscarson, N., Trovik, T.A., Tillberg, A., Jönsson, B. (2017): Periodontitis Prevalence and Severity in Adults: A Cross-Sectional Study in Norwegian Circumpolar Communities. J Periodontol. Tilgjengelig her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28671509/

Stødle, I.H., Verket, A., Høvik, H., Sen, A., Koldsland, O.C. (2021): Prevalence of periodontitis based on the 2017 classification in a Norwegian population: The HUNT study. J Clin Periodontol. Tilgjengelig her: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34101228/

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning. Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan forebygge nye skader eller sykdom.

Oslo Tannlegesenter er en del av Orbdent AS

Oslo Tannlegesenter er del av et stort og mangfoldig klinikk-fellesskap med spesialister, tannleger, tannpleiere, tannhelsesekretærer og tilhørende støtteapparat.

Oslo Tannlegesenter er en av landets største klinikker, og har tilgang på det mest moderne innen røntgen-teknologier, 3D-skanning, digitalt smildesign og tanntekniker-tjenester. Minst like viktig er vårt fokus på moderne behandlingsmetoder. Det er grunnleggende viktig at våre pasienter trives og har så gode opplevelser som mulig hos oss.

Orbdent utvikler flere klinikker i Oslo, samt i Sverige. Sentralt plassert i hovedstaden finner du Orbdent Oslo på Egertorget, Torshov Tannlegesenter og Nydalen Tannlegesenter.

Ser etter ledige tider..

Oops!

Dessverre har den valgte tiden allerede blitt booket. Vennligst velg en annen tid/behandler!
Ok!