Forebygging

Forebygging av tannsykdommer er vår viktigste oppgave

Hull i tennene (tannråte) og tannløsning er de vanligste sykdommene vi kan få. Tannråte forårsakes av at man spiser for mye sukker, har bristende munnhygiene eller munntørhet. Tannråte utvikles langsomt over flere år og prosessen er ofte smertefri i begynnelsen.

Ofte oppstår smerten når skaden blir veldig stor, og kommer nær tannnerven. Da finnes det risiko for å få alvorlig tannverk som er veldig smertefullt.

Når man får tannverk, har karies ofte kommet inn til nerven og forårsaket store skader. Derfor er det viktig å komme til tannlegen regelmessig, og ha god munnhygiene for å unngå smerte, store skader og dyre behandlinger.

Overskonsumpsjon av sukker skader dine tenner og din helse.

Overkonsumpsjon av sukker og drikke som inneholder sukker er den hyppigste årsaken till sykdommer som diabetes, fedma og hull i tennene. Derfor anbefaler vi deg å minimere sukkerinntaket for å få bedre helse og høyre livskvalitet.

La dine tenner få hvile i 3-4 timer mellom hvert måltid, eller etter at du har drukket noe som inneholder sukker. Dessuten må vi ha god munnhygiene for å ha friske tenner og munn.

Tannpuss morgen og kveld med fluortannkrem og bruk av tanntråd er de viktigste forebyggende tiltakene. Ved regelmessige kontroller og undersøkelser hos tannlege eller tannpleier, kan du få informasjon og tips om hvordan du kan beholde dine tenner friske, og la andre nyte ditt strålende smil.

Vi undersøker tennene dine og munnen din for å finne eventuelle skader, reparere dem før de blir veldig store, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Ofte anbefaler vi årlige kontroller, men om du har stor risiko for å få tannsykdommer anbefaler vi deg å besøke oss litt oftere.

Tannløsning, årsak, tegn og behandling:

Tannløsning (tannkjøttbetennelse) er en vanlig tannsykdom, som gjerne oppstår når man blir eldre. Minst 15 % av befolkningen lider av tannløsning, og mister noen av sine tenner på grunn av det.

Bakterier som sitter rundt tenner (mellom tenner og tannkjøttet) forårsaker en inflammasjon i tannkjøttet, som med tiden kan lede til minking av beinfestet rundt tenner, og kan lede til tap av dine tenner.

Noen tegn på tannløsning er:

•  Dårlig ånde
  • Betent tannkjøtt
  • Blødende tannkjøtt
  • Løse tenner
  • Lange tenner

Denne sykdommen er ofte kronisk, og oppstår uten smerter gjennom mange år. Derfor er det viktig å undersøke dine tenner regelmessig hos tannlegen, for å unngå store skader.

God munnhygiene og regelmessige tannlegebesøk er veldig viktig for å bremse tannløsning og beholde dine tenner. Røyking er en faktor som fremskynder tannløsning. Å slutte å røyke er bra for din helse og din tannhelse.

Tannpuss og tannhygiene er viktig
Tannhygiene er viktig for din tannhelse og generelle helse

Noen tips for et fint og friskt smil

• Puss dine tenner med fluortandkrem morgon og kveld
  • Bruk tanntråd
  • Minimer inntak av søt mat og -drikke
  • Slutt eller minimer sigarettrøyking
  • Besøk tannlegen din regelmessig

Vi på Oslo tannlegesenter vil gjerne se at du har et flott, sunt smil hele livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.

Sist endret: tirsdag 12 januar, 2021
Publisert av: Oslo Tannlegesenter