Tannpuss og tannhygiene er viktig
Tannhygiene er viktig for din tannhelse og generelle helse

Forebygging av tannsykdom

Forebygging er den beste måten å spare penger. Et av Norges største tannlegesenter kan tilby moderne fasiliteter, og en smertefri og behagelig opplevelse. Prøv vår komplette undersøkelse og opplev kvaliteten i vårt forebyggingsarbeid.

Forebygging av tannsykdom gir deg bedre helse og sparer deg for både ubehag og penger

Et friskt og attraktivt smil som følge av god munnhelse, øker livskvalitet og forebygger tannsykdom og andre generelle sykdommer.

Oslo Tannlegesenters mål er å hjelpe pasientene til å forebygge tannsykdom og relaterte munnsykdommer.

Benytt våre kampanjer og spar penger

Vi vil hjelpe deg redusere dine kostnader for forebyggende tannhelse. En komplett undersøkelse er viktig for å kunne finne, behandle og forebygge sykdommer.

For tiden har vi to kampanjer der du kan en komplett undersøkelse for en så lav pris som kr. 290 (ordinær pris kr. 1 090)

Dette må du gjøre for å få undersøkelsen til denne lave prisen:

1. Benytt vår online timebestilling og bestill en komplett undersøkelse. Da reduseres prisen fra kr. 1 090 til kr. 730. Men du kan oppnå en enda lavere pris dersom du benytter tilbudet under.
  2. Dersom du verver en venn (se boksen nedenfor) og dere bestiller time online, gir vi begge kr. 800 i rabatt straks den du verver har bestilt time. En komplett undersøkelse vil da kun koste kr. 290.
Tannlege Oslo kr 300 rabatt

Bestill komplett undersøkelse online og få kr. 300 i rabatt

Komplett undersøkelse

Komplett undersøkelse er en munn- og tannhelsesjekk hos tannlege eller tannpleier. Det inkluderer bl.a.:

• Sjekk av tenner og tannrens
  • Kontroll av tannkjøtt og slimhinner
  • Kontroll av tyggeevne og tyggemuskler
  • Kontroll av tenners posisjon og bittfunksjon
  • Sjekk av kjeveben og kjeveledd
  • Kreftundersøkelse i munnhulen
  • Opp til 4 røntgenbilder
  • Forebyggende informasjon

En undersøkelse anbefales i forkant av alle behandlinger for å kunne planlegge behandlingen og gi deg et eksakt prisoverslag.

790 kr (1.090 kr)
Henter ledige timer...

Alvorlig sykdommer kan forebygges ved å ha fokus på god munnhygiene

Det er flere viktige tiltak vi kan gjøre for å forbebygge tannsykdom og andre sykdommer som fedme, diabetes, hjerte- og karsykdommer.

De viktigste tiltakene er et sunt kosthold, at man investerer tid i stell av tenner, minimerer eller helst slutte å røyke, samt reduserer alkoholinntak.

Forebygging mot tannsykdom forebygger også mot alvorlige sykdommer som høyt blodtrykk, Alzheimers, angst og depresjon, i tillegg til visse former for kreft.

God kosthold reduserer tannsykdom

Godt kosthold forebygger tannsykdom, men også andre sykdommer som hjerte- og karsykdommer, fedme og diabetes, m.m.

Tannråte og tannløsning kan forebygges

Hull i tennene (tannråte) og tannløsning er dessverre vanlige sykdommer. Tannråte kan forårsakes av at man spiser for mye sukker, har dårlige rutiner i tannnstell og/eller har munntørrhet.

Munntørrhet oppstår når man har lav spyttproduksjon. Spyttet inneholder stoffer som rengjør, beskytter og reparerer tennene.

Derfor vil munntørrhet øke risikoen for hull i tennene, dårlig ånde og soppinfeksjoner i munnen. Tannråte utvikles langsomt og umerkelig over flere år og er smertefri i den første fasen.

Smerte oppstår når skaden har utviklet seg og kommer nær tannnerven. Da økes risikoen for å få alvorlig tannverk, en svært smertefull tilstand.

Ulike stadier av tannråte, en vanlig tannsykdom.

Fra frisk tann til tannsykdom som tannråte, tannverk og infeksjon i tannbenet.

Når man får tannverk, har karies kommet inn til tannnerven og forårsaket skade. God forebygging ved siden av godt tannstell og munnhygiene, er å besøke tannlegen minst en gang i året.

Overforbruk av sukker skader tennene, tannhelsen, samt din generelle helse

Overforbruk av sukkerholdig mat, samt drikke som inneholder sukker og syrer, er den hyppigste årsaken til sykdommer som diabetes, fedme og hull i tennene.

Derfor anbefaler vi alle om å minimere inntaket av slike produkter. Belønningen er bedre helse både generelt og i munnen, samt høyere livskvalitet.

La tennene hvile i 3 til 4 timer mellom hvert måltid, eller etter at du har inntatt sukkerholdige produkter, før tannpuss gjøres.

Tannløsning; årsak, symptomer og behandling

Tannløsning (tannkjøttbetennelse) er en vanlig tannsykdom som gjerne oppstår når man blir eldre. Minst 15% av befolkningen lider av tannløsning, og mister noen av sine tenner på grunn av dette.

Løs tann på grunn av tannskjøttsykdom

Tannløsning forårsakes av bakterier og tannstein som sitter mellom tenner og tannkjøttet. Bildet viser en frisk tann til venstre, og tann med tannløsning til høyre.

Bakterier som sitter rundt tenner (mellom tenner og tannkjøttet) kan forårsake tannkjøttbetennelse dersom det ikke fjernes.

Med tiden kan benfestet rundt tenner svekkes/reduseres, og over tid lede til tap av tenner.

Noen tegn på tannløsning er:

• Dårlig ånde
  • Betent tannkjøtt
  • Blødende tannkjøtt
  • Løse tenner
  • Lange tenner

En slik tilstand kan bli kronisk, og oppstår over lang tid og uten smerter. Derfor er jevnlig kontroll av tenner og munn viktig.

Noen tips for et sunt, fint og friskt smil

• Puss tennene med fluortannkrem morgen og kveld
  • Bruk tanntråd
  • Minimer inntak av søt mat og drikke
  • Slutt eller minimer røyking
  • Besøk tannlegen regelmessig

Vi på Oslo Tannlegesenter vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til et flott og sunt smil resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning. Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Vi anbefaler kontroll av tenner og munn en gang i året. Dersom du utvidet risiko for tannsykdom, anbefaler vi to besøk i året.

Er fluor viktig for god tannhelse?

Fluor styrker tennene og reduserer vekst av skadelige bakterier. Vår erfaring er at god tannpuss og pleie med fluortannkrem og tanntråd, samlet er den aller viktigste metoden for å oppnå god tannhelse.

Får du lett hull i tennene anbefales det i tillegg bruk av fluorskylling.

Hvor ofte burde jeg gå til tannlegen?

Har du normal god munnhelse vil det være nok med en årlig kontroll. Da vil tannlegen kunne fange opp mulige problemer, og presentere ulike alternativer dersom det er nødvendig med oppfølging eller behandling.

Kan barn bruke fluor?

For barn anbefaler vi barnetannkrem. Tannkrem for barn har lavere fluorinnhold enn tannkrem for voksne, fordi barn lettere risikerer å svelge tannkremen.

Påvirkes tannhelsen av kostholdet?

Ja. Hyppig inntak av sukker og raske karbohydrater øker risikoen for hull i tennene, og sykdommer som diabetes og fedme. Hver gang vi spiser, brytes tannemaljen på tennene sakte ned.

Dette skyldes at bakterierer produserer syre når vi spiser sukker og karbohydrater. Etter at vi har spist trenger spyttet vårt 4-5 timer for å nøytralisere syreskadene fra maten (remineralisering av tannemaljen).

Ved småspising utover 5 måltider (inkludert sukkerholdig drikke og mellommåltider) blir syrebelastningen i munnen for stor. Da klarer ikke spyttet å opprettholde syrebalansen i munnen, og tennene blir sakte men sikkert myke (karies).

Derfor anbefales det å redusere inntaket av sukker og raske karbohydrater, og minimere spising mellom måltider.

Hvor skadelig er det å drikke brus?

Høyt inntak av sure og sukkerholdige drikker som brus er en vanlig årsak til slitasje på tennene. For å unngå at skaden utvikler seg, hjelper det å redusere inntaket av brus. Vi anbefaler deg å drikke vann eller melk i stedet.

Klarer du ikke å redusere inntaket av brus, anbefaler vi deg å bruke sugerør. I tillegg bør du unngå å pusse tennene like etterpå. Årsaken til dette er at tennene er svakere i noen timer etter inntak av sur mat og drikke.

Er sukkerfri brus skadelig?

Mange har en oppfatning om at sukkerfri brus ikke skader tennene, men dette er dessverre ikke helt riktig.

Med sukkerfrie produkter slipper du riktignok økt risiko for karies, men produktene inneholder fortsatt sure ingredienser som fosforsyre og sitronsyre. Disse forårsaker dental erosjon – altså at tannemaljen får etseskader og slites ned.

Dette gjelder også andre sukkerfrie søtsaker, som drops og kjærlighet på pinne.

I tillegg bør du unngå å pusse tennene like etterpå. Årsaken til dette er at tennene er svakere i noen timer etter inntak av sur mat og drikke. Har du behov for å rense tennene etter å ha drukket brus, anbefaler vi å bruke munnskyll eller vann i stedet.

Er fruktjuice skadelig?

For juice, vin, saft, sure sportsdrikker og vann med tilsatt smak, gjelder det samme som for brus.

Disse produktene er gjerne tilsatt surhetsregulerende midler for at de skal smake friskt så lenge som mulig. Også sure sitrusfrukter og epler øker risikoen for etseskader på tannemaljen.

Hvor ofte skal man pusse tennene?

Du bør pusse tennene to ganger om dagen: etter frokost og før du legger deg.

Voksne skal pusse tennene med 2 cm fluortannkrem (dette gjør tennene sterkere og reduserer risikoen for hull) i to minutter for å fjerne plakk og belegg.

Det er viktig å bruke riktig pusseteknikk for best resultat. Feilaktig bruk av tannbørste eller feil tannbørste kan skade både tenner og tannkjøtt.

Spør din tannlege eller din tannpleier dersom du er usikker på om du har riktig teknikk.

Hvor ofte skal man bruke tanntråd?

Man skal bruke tanntråd minst en gang hver dag og helst om kvelden, slik at tennene er godt rengjort før nattens søvn.

Det er viktig å bruke riktig teknikk for å få fjernet plakk og belegg.

Spør din tannlege eller tannpleier om du vil vite mer om hvordan du skal bruke tanntråd.

Hvorfor bruke tanntråd og mellomromsbørste?

En tann har fem flater. Dersom man bare pusser tennene blir kun tre av fem flater (60%) rene.

Ofte er det mellom tennene bakterier, plakk og belegg fester seg. Dersom dette ikke fjernes kan man kan få:

• Hull i tennene
  • Tannstein
  • Betennelse i tannkjøttet
  • Tannløsning

Bruk av tanntråd eller mellomromsbørster i forbindelse med tannstell er en god investering i din tannhelse. Da sikrer du deg både friske tenner og tannkjøtt. I tilegg bevarer det smilet ditt og gir deg bedre ånde!