Snorkebehandling er viktig for din helse

Snorkebehandling er viktig for egen og andres helse

Snorking kan redusere søvn- og livskvalitet til både den som sover sammen med en som snorker og for den som snorker. Behandling av snorking er også viktig fordi dette hos enkelte kan føre til sykdom.

Snorkebehandling er viktig for helsen

Snorking er et utbredt, og for mange også et alvorlig problem. Det er ofte pasientens partner som vil at snorkingen skal behandles på grunn av vesentlig redusert søvn- og livskvalitet.

Også den som snorker kan få alvorlige helseproblemer og/eller søvnapne (Pustestopp). Det er nemlig økt risiko for å få høyt blodtrykk, hjerte- karsykdommer, diabetes og depresjon.

Du som snorker sover dårligere og er ofte sliten på dagtid. Det medfører dårligere funksjon på jobb og i livet ellers. I tillegg har du også økt risiko for trafikkulykker og uhell.

Behandling av snorking kan vesentlig øke din egen livskvalitet.

Snorkebehandling: Snorking bør utredes og behandles for å unngå helseproblemer

Snorking kan bl.a behandles med snorkeskinne som Oslo Tannlegesenter fremstiller for deg.

Er det farlig å snorke?

Ja, dette kan utvikle seg til alvorlig sykdom.

Når du snorker trekkes det mindre luft inn til lungene. Ofte stopper pustingen i korte eller lengre perioder, noe som kan leder til oksygenmangel i blodet.

Hjertet ditt må slå fortere på grunn av oksygenmangelen, noe som forårsaker høyt blodtrykk som igjen kan skade blodårene.

Dette medfører også dårlig søvnkvalitet hos den som snorker på grunn av oksygenmangelen. Dette gir negative langtidseffekter på egen helse og livskvalitet.

De negative effektene hos den som snorker merkes dessverre ikke så fort fordi disse utvikles over tid.

Hva er beste behandling mot snorking?

Vi anbefaler deg som snorker å søke hjelp hos en øre-nese-hals-lege med god kunnskap om problemet. Det er viktig med en god utredning i forhold til hvor alvorlig problemet faktisk er, og hva som kan gjøres.

Merk at langt fra alle leger har nødvendig kunnskap om dette temaet. Snakk gjerne med oss om saken, så vil vi kunne gi råd og tips for videre behandlingsforløp.

Etter en utredning kan legen presentere ulike behandlingsmuligheter for deg. Normalt kan problemet behandles med:

• Vektnedgang
  • Snorkeskinne
  • CPAP-maskin
  • Kirurgi
  • Laserbehandling

Hva slags snorkebehandling er best?

Redusert overvekt kan ofte være en effektiv behandling. Snorkeskinne har også ofte svært god effekt på snorking eller lett pustestans, for den som ikke vil eller kan gå ned i vekt.

Ved alvorlig søvnapne (kortere pustestans under søvn) må du ofte bruke en CPAP-maskin. CPAP-maskinen pumper inn luft når det oppstår korte pustestopp.

Ulempen er at CPAP-maskinen dessverre bråker. Den kan også oppleves som litt vanskelig å bruke, samt å ha med på reise.

Kirurgi brukes sjeldent som behandling. Nylig har man begynt å bruke laserbehandling som behandlingsmetode, men vi har foreløpig lite dokumentasjon og erfaring med metoden.

En snorkeskinne kan hjelpe deg

På Oslo tannlegesenter behandles mange pasienter som snorker, ved hjelp av snorkeskinner. En snorkeskinne fører underkjeven frem og holder munnen litt åpen når du sover.

Dette skaper mer plass bak i halsen og gjør pustingen lettere.

Mer enn 80% av våre snorkepasienter opplever en vesentlig forbedring av livskvalitet etter denne behandlingen.

En komplett undersøkelse anbefales i forkant av alle behandlinger for å kunne planlegge behandlingen og gi deg et eksakt prisoverslag.

Tannlege Oslo kr 300 rabatt

Bestill komplett undersøkelse online og få kr 300 i rabatt

Komplett undersøkelse

Komplett undersøkelse er en munn- og tannhelsesjekk hos tannlege eller tannpleier. Det inkluderer bl.a.:

• Sjekk av tenner og tannrens
  • Kontroll av tannkjøtt og slimhinner
  • Kontroll av tyggeevne og tyggemuskler
  • Kontroll av tenners posisjon og bittfunksjon
  • Sjekk av kjeveben og kjeveledd
  • Kreftundersøkelse i munnhulen
  • Opp til 4 røntgenbilder
  • Forebyggende informasjon

En undersøkelse anbefales i forkant av alle behandlinger for å kunne planlegge behandlingen og gi deg et eksakt prisoverslag.

790 kr (1.090 kr)
Henter ledige timer...

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.

Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Hos vår tannlegevakt i Oslo er du garantert akutt-time på dagen. Bestill time online eller ring 22 42 49 50

Er snorking farlig?

Vanlig snorking er spesielt ubehaglig for din partner, og kan påvirke søvnkvalitet og derfor også livskvalitet, negativt.

For en som snorker kan det også være eller utvikle seg til alvorlig tilstand. Du som snorker kan ha pustestopp (sovnapne) som er farlig for din helse og øker risikoen for å få høyt blodtrykk, hjerte- og kar sykdommer, diabetes og depresjon.

Hva er mest effektivt mot snorking?

Vektnedgang er den mest effektivr metoden for å minimere snorking. Snorkeskinne er en annen effektiv metode.

Hva koster en snorkeskinne?

En snorkeskinne som er tilpasset dine tenner og produsert av en tannlege og tanntekniker, kan koste 5 000 – 8 000 kroner avhengig av type.

Det finnes universale snorkeskinner på markedet, skinner som ikke er spesielt tilpasset dine tenner. De kan være billigere men dessverre ikke like effektive.

De har dessuten ulemper som endret bitt og smerte i tenner og kjeve.

Har bruk av snorkeskinne noen ulemper?

I begynnelsen kan man oppleve smerte i kjeve, kjevemuskler og tenner. Dette går som regel over.

Endring av bitt kan være en annen bieffekt.