Tanngnissing behandling

Tanngnissing er en skadelig og ubevisst vane som ofte foregår om natten og forårsaker slitasjeskader på tennene. Tanngnissing kan også overbelaste dine kjeveledd og dine kjevemuskler. Du kan våkne med stive kjevemuskler eller hodepine om morgenen fordi du har overbelastet dine kjevemuskler.

15 % av oss gnisser tenner regelmessig. Ofte er du selv ikke klar over at du skjærer tenner om natten. Spør din partner eller familie og venner om de har hørt at du gnisser tenner. Årsaken til tanngnissing kan være bittfeil, stress eller andre årsaker. Vi i Oslo tannlegesenter informerer deg om tanngnissing hvis vi ser tanngnissingskader på tennerne dine. Hvis du ser at tennene dine har blitt kortere eller at fyllinger og tennene ofte går i stykker, kontakt oss. Andre tegn på tanngnissing kan være ising i tennene, knasing og låsing i kjeveleddene, hodepine, tannpine, smerter i ansiktet og smerte i nakken.

Hvordan behandles tanngnissing?

Først må tannlegen gjøre en grundig undersøkelse og planlegge en behandling. Vi forebygger skader på dine tenner, kjeveledd og kjevemuskler ved hjelp av en bittskinne. Bittskinnen er en liten plast-skinne som beskytter deg mot

Bittskinne minimerer tannslitasje, korrigerer bittfeil og minimerer kjeveledd og kjevesmerter. bittskinner kan også minimere spenningshodepine.

tanngnissing og behandler smerte i kjeveledd, kjevene, musklene og hodet. Tannlegen tar avstøpning av tennerne dine og sender det til en tanntekniker som lager en skinne som passer til deg og dine tenner. Tannlegen prøver bittskinnen og justerer det hvis det trengs. Det er uvant å bruke bittskinnen i begynnelsen, men du kommer å bli vant til den etter noen dager. Bittskinnen brukes om natten og trenger kun å skylles ren. Bevegelsesøvelser og trening av kjevemuskler minsker også smerten i kjeven og tygge-muskulaturen.

Tennene blir også skadet på grunn av tanngnissingen og tennerne blir kortere og tynnere. Iblant kan de gå i stykker eller fyllinger kan løsne. Korte og slitte tenner behandles med hjelp av fyllinger, skallfasetter eller tannkroner.

Pris for bittskinne

Hos oss får du Helfo-refusjon for behandling av kjeveleddslidelser, tyggemuskulatursmerter og store skader på grunn av tanngnissing. Utredning og behandling med bittskinne koster fra. 2900 kr i egenandel. Dette inkluderer tannteknikerkostnadene. Alle tannleger på Oslo Tannlegesenter har direkte oppgjør hos Helfo for å forenkle din behandling. Bestill gjerne en gratis og uforpliktende konsultasjon for at få svar på dine spørsmål eller ring 22 42 49 50 for mer informasjon.

Kan man behandle tanngnissing med Botulinum?

Botulinum er en medisin som er muskel avslappende. Ved hjelp av Botulinum har man vist en redusert tanngnissing, men denne metoden er ganske ny og trenger flere langtidsstudier. Derfor er behandling av tanngnissing med Botulinum ikke så vanlig i Norge ennå men mange pasienter som har behandlats med botulinum er fornøyde med behandlingen. Ring 22 42 49 50 hvis du har flere spørsmål.

Sist endret: fredag 30 november, 2018
Publisert av: Oslo Tannlegesenter