Karies reparert med en hvit tannfylling.
Før og etter tannfylling med hvit kompositt

Hvit fylling gir en fin og naturlig farge på fyllingene

Det vanligste skaden som repareres med fylling, og det fineste resultatet fås ved å bruke hvit fylling som festes på tannen med et spesiallim.

Tannfarget fylling

Hull i tenner (karies) er den vanligste årsaken til tannskader som repareres med fyllinger.

Tannlegen må fjerne ødelagt tannsubstans og rengjøre tannen. Dette vil være helt smertefritt fordi vi bruker lokalbedøvelse før vi starter behandlingen.

Deretter bruker vi et spesiallim for å feste materialet. Etter behandling vil tannen se ut som en naturlig, frisk tann.

Vi bruker ikke amalgam fordi materialet er miljøfarlig, og potensielt kan fremkalle allergier og være skadelig for helsen på andre måter.

Tannlege Oslo kr 300 rabatt

Bestill komplett undersøkelse online og få kr. 300 i rabatt

Komplett undersøkelse

Komplett undersøkelse er en munn- og tannhelsesjekk hos tannlege eller tannpleier. Det inkluderer bl.a.:

• Sjekk av tenner og tannrens
  • Kontroll av tannkjøtt og slimhinner
  • Kontroll av tyggeevne og tyggemuskler
  • Kontroll av tenners posisjon og bittfunksjon
  • Sjekk av kjeveben og kjeveledd
  • Kreftundersøkelse i munnhulen
  • Opp til 4 røntgenbilder
  • Forebyggende informasjon

En undersøkelse anbefales i forkant av alle behandlinger for å kunne planlegge behandlingen og gi deg et eksakt prisoverslag.

790 kr (1.090 kr)
Henter ledige timer...

Det er flere grunner til ikke å utsette behandling

Fylling er en rimelig og rask metode for å reparere skadede tenner. Utsettes behandling kan en tann som kunne vært reparert med på en enkel måte i værste fall gå tapt.

Skader bør repareres snarest mulig for å unngå negativ utvikling i form av større skader, kostbare og mer kompliserte behandlinger som rotfylling, innsett av tannkroner eller tannimplantater.

Store skader kan ikke repareres med fyllinger, og det vil da være nødvendig å behandle med innlegg og krone. Dersom skaden avdekker tannnerven vil det i tillegg bli nødvendig med rotfylling.

Rotfylling blir aktuell hvis tann råte kommer ner til tannerven.

Hvis du utsetter behandling kan en mer omfattende reparasjon bli nødvendig.

Priser

Prisen kan variere avhengig av materiale, metode, størrelse og vanskelighet. Vi bruker kun moderne og anerkjente materialer og utstyr. Kostnaden kan bli mellom 1 220-2 000 kroner.

Hvis vi under undersøkelsen oppdager et hull, vil vi presentere ulike behandlingsalternativer for deg, slik at du kan velge den behandlingen som passer best.

Du kan også få et uforpliktende kostnadsoverslag før du bestemmer deg. Et slik overslag får du også dersom du har behov for flere fyllinger, eller annen type reparasjon og behandling,

Her kan du enkelt bestille en time for en komplett undersøkelse og prisoverslag.

Fylling kan forebygges med god kosthold

Hull i tenner (karies) kan forebygges med godt kosthold og god munnhygiene.

Følg rådene nedenfor for å unngå hull og andre problemer i tenner og munn:

• Oppretthold god munnhygiene, bruk tannbørste morgen og kveld, samt tanntråd daglig
  • Minimer inntak av drikke og mat som inneholder sukker og syrer
  • Gå regelmessig (årlig) til undersøkelser hos tannlegen

Tannpuss forebygger tannsykdommer

God munnhygiene minimerer risikoen for tannråte, tannløsning og andre munnplager.

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.

Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Hos oss er du garantert akutt-time på dagen. Bestill time online eller ring 22 42 49 50

Hvor lenge varer en fylling?

Fylinger varer i flere år hvis du opprettholder god munnhygiene, besøker tannlege regelmessig og den er utformet på korrekt måte.

Hva er en hvit fylling

Hvit fylling er det fyllingsmaterialet som er mest vanlig i Norge.

Hvite fyllinger er estetiske, varer lenge og har erstattet amalgamfyllinger helt.

Amalganfyllinger er miljøfarlige og mistenkes ha kroniske negative effekter på helsen, og noe vi ikke lenger benytter i behandling.

Hva koster en fylling

Avhengig av størrelse, materiale og type, kan en fylling koste mellom 1 220 og 2 000 kroner.

Midlertidlige fyllinger koster mindre. Vi tilbyr deg et kostnadsoverlag etter en undersøkelse.

Gjør det vondt å få en fylling?

Å legge en fylling vil være smertefri dersom det brukes lokal bedøvelse.

For en dyp fylling kan det av og til være behov for økt bruk av bedøvelse. Husk at du alltid kan stoppe oss og be om mer bedøvelse dersom du kjenner smerte eller ubehag.

Er det vanlig med smerter etter fylling?

Mye smerte etter fylling er uvanlig. Noe smerte og ubehag er derimot vanlig, særlig når fyllingen er stor. Dette vil gå over etter noen uker. Bruk smertestillende ved behov.

Dersom ubehag og smerte vedvarer, anbefaler vi at du tar kontakt med oss. Bestill da en akutt-time online.

Hvor lenge varer bedøvelse i munnen?

Avhengig av bedøvelsetype og -metode, kan bedøvelse vare fra en til flere timer etter behandling.

Kontakt oss hvis bedøvelsen ikke er borte etter en dag.