En mannlig pasient med tannbyll
Tannbyll er ofte forårsaket av en betennelse i en tann.

Tannbyll

Tannbyll forårsakes av en lokal betennelse som resulterer i en hevelse i området. Betennelsen forårsakes ofte av bakterier som kommer inn til tann-nerven og avgir giftstoffer. Problemet kan også oppstå rundt visdomstenner eller der mat er presset ned mellom en tann og tannkjøttet.

Tannbyll, årsak og behandling

Forebygging

Vi anbefaler våre pasienter å forebygge tannsykdommer gjennom regelmessige undersøkelser og god munnhygiene. Da kan eventuelle skader og sykdomstegn utbedres før de utvikles til større problemer som kan forårsake tannverk, tannbyll og tannskader. Tannsykdommer kan også forebygges med et godt kosthold.

Forebygg tannbyll med god munnhygiene

Forebygg med regelmessige tannlegebesøk, kosthold og god munnhygiene.

Behandling av tannbyll

Har en byll fått utvikle seg, bør tannlege kontaktes snarest mulig for å finne årsak og starte behandling. Dersom byllen er forårsaket av bakterier eller matrester rundt tannen må tannen renses eller eventuelt fjernes. Problemet er oftest vanlig rundt visdomstennene.

For å behandle problemer forårsaket av bakterier i tannerven (pulpan), bør tannlegen rotfylle eller fjerne tannen. I sjeldne tilfeller kan en ubehandlet tannbyll spre seg i kroppen og forårsake fare for liv og helse.

Rotfylling er aktuelt dersom tannråte kommer ned til tannerven.

Rotfylling kan bli aktuell for deg som har en tannbyll men ønsker å beholde tannen.

Smertefri behandling av tannbyll

Behandling av tannbyll skal være smertefri ved hjelp av lokal bedøvelse. Rotfylling kan ta noe tid men vil normalt være helt smertefritt.

Har du tannlegeskrekk eller har hatt smerte og ubehag ved besøk hos andre klinikker, kan Oslo tannlegesenter tilby løsninger som hjelper deg å bli kvitt tannlegeskrekk. Vi bruker samtaleterapi, kognitiv adferdsterapi, beroligende tabletter, sedasjon og behandling under full narkose ved behov.

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning. Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Hos oss er du garantert akutt-time på dagen. Bestill time online eller ring 22 42 49 50

Er tannverk farlig?

Tannverk er et signal om at det allerede foreligger alvorlige problemer med tannhelsen, som for eksempel en tanninfeksjon. Tannverk kan oppleves svært smertefullt og vil påvirke daglig livskvalitet og søvn.

Ubehandlet tanninfeksjon kan bli livstruende dersom infeksjonen spres til resten av kroppen. Oppsøk tannlegen eller tannpleier dersom du opplever tannverk.

Er det farlig med tannbyll?

Tannbyll er et tegn på at du har en betennelse i tannkjøttet og/eller i kjevebeinet. Dersom dette ikke behandles kan tannbyllen spre seg til omkringliggende vev og føre til alvorlige infeksjoner. Ubehandlet kan problemet utvikles til å bli livstruende.

Ta umiddelbart kontakt med tannlegen dersom du mistenker at du har en tannbyll.

Hvordan blir man kvitt en tannbyll?

For å bli kvitt en tannbyll må du kontakte tannlegen. Man kan bli kvitt en tannbyll i to trinn:

1. Dersom det er mulig tømmes den for ouss
  2. Behandle årsaken til tannbyll

Tannlegen må utføre begge trinnene for at du skal bli kvitt byllen. Dersom man ikke fjerner årsaken kan tannbyllen komme tilbake gjentatte ganger helt til man har løst problemet permanent.

I forkant av behandlingen får du bedøvelse slik at behandlingen er smertefri.

Bestill time her for å bli kvitt din tannbyll.

Skal man ta antibiotika mot tannbyll?

Det er viktig å kun ta antibiotika dersom det er forskrevet av din tannlege. Som regel velger tannlegen å skrive ut antibiotika dersom du i forbindelse med tannbyll har feber, redusert allmenntilstand eller at det finnes risiko for spredning.

Dersom du har tannbyll og redusert allmenntilstand må du ta kontakt med oss snarest.

Hvorfor får man tannbyll?

Tanbyll oppstår hvis man har fått en infeksjon i tannkjøttet og/eller kjevebenet. Ofte skjer det via et hull i tannen eller via tannkjøtts-lommen som mellom tannen og tannkjøttet.

Uansett årsak til problemet er det viktig å få behandling snarest mulig. Ubehandlet kan infeksjonen spre seg til andre deler i kroppen og bli livstruende. Kontakt oss her dersom du har tannbyll.