Søvnapne

Søvnapne er både alvorlig og en tilstand som reduserer livskvaliteten vesentlig

Ved mistanke om pustestans under søvn, eller søvnapne som det kalles, er det viktig å få igangsatt utredning og eventuelle tiltak snarest mulig. I beste fall er konsekvensen redusert livskvalitet, i værste fall kan konsekvensen bli fatal.

Gjør som 38000 andre som nå har god tannhelse - velg oss som din tannlege i Oslo

Gjør som 38000 andre som nå har god tannhelse

Vi velges som fast tannlege fordi:

Pasientene trives og vi er en fullservice-klinikk som tilbyr alle tjenester:

• Åpent alle dager og kvelder inkludert helligdager.
  • Komplett undersøkelse for kun kr 790 – (Rabatt kan kun benyttes ved betaling ev behandling.)
  • Akutt-tjeneste/tannlegevakt.
  • Spesialister, profesjonelle tannleger, tannpleiere og tannhelsesekretærer.
  • Reparasjon av tannskader etter uhell eller ulykke.
  • Estetiske behandlinger som bleking, skallfasett, krone, bro, implantat, protese, usynlig regulering, Invisalign.
  • Bittrehabilitering: Du får et bedre smil og tyggeevne.
  • Spesialister på tannlegeskrekk, kjevekirurgi, kjeveortopedi, kjeveleddslidelser, parodontologi og rotfylling.
  • Tannteknikeravdeling produserer kvalitetstenner, alt på ett sted og raskt!
  • Eget narkoseteam.
  • Forebyggende undersøkelser og behandling.
  • Topp moderne klinikk og imøtekommende behandlere.
  • Kun et stenkast unna Nationaltheateret stasjon og 3 p-hus.

Vi anbefaler vi pasienter å gjennomføre en undersøkelse før behandling. Da kan vi enkelt få oversikt over behov samt gi deg et eksakt prisoverslag. Rabatt er lagret på din bruker hos oss og kan brukes ved betaling av behandling. Du velger selv for hvilken behandling rabatt skal benyttes.

790 kr (1.090 kr)
Henter ledige timer...

Oppsummering

Dårlig søvn kan ha flere årsaker, men konsekvensen er ganske lik uansett årsak.

Søvnapne betyr pustestans på innpust når man sover. Søvnapne er forbundet med snorking, men ikke alle som snorker har søvnapne. Symptomer på søvnapne er når man på dagtid opplever trøtthet, at man er sliten, har konsentrasjonsproblemer, sliter med å tenke klart, samt jevnlig har hodepine.

Generelt rapporteres det om en vesentlig reduksjon i livskvalitet som følge av søvnapne. Tilstanden fører også til en høyere risiko for at ulykker inntreffer i trafikken, på arbeidsplass og ellers.  m]Dessuten vil man som konsekvens av søvnmangel prestere dårligere, både på jobb og i andre sammenhenger. Hos menn opplever man også ereksjonssvikt som følge av apne. Det er påvist at overvekt påvirker til økt apne-forekomst.

Det kan ikke vises til sikre tall når det gjelder forekomst. Man tror at cirka 5 til 15 % av voksne menn og kvinner har søvnapne, men det er sannsynlig at det er mørketall. Man antar at det rammer ca 10-20 % av menn i 30-60 års alderen og 3-10 % av kvinnene. Forekomst øker med alder.

Tilstanden oppdages ofte av en partner, men har man ikke en partner eller om partneren sover tungt, vil det være vanskeligere å oppdage. Da vil det være viktig å selv undersøke hvorfor man stadig opplever tretthet og konsentrasjonsproblemer og andre relaterte symptomer.

Hva er søvnapne?

Søvnapne oppstår når noe hindrer én i å puste normalt under søvn, såkalt obstruktiv søvnapne. En slik tilstand medfører svært ofte at man sover urolig og har flere oppvåkninger av kortere varighet. ]m]Det er dagtidssymptomer, varigheten og antall pustestopp i timen som avgjør om det diagnostiseres som søvnapne eller ikke. Opplever du mer enn fem pustestopp av 10 sekunders varighet pr. time og samtidig føler tretthet på dagtid bør tilstanden behandles. En slik kartlegging og diagnose vil først kunne gjøres når du utredes hos en spesialist.

En partner vil oppleve at den som har søvnapne er urolig, har brå bevegelser med ben og armer og generelt kaster på seg i søvne. I tillegg til høy snorking er det ofte partneren som blir liggende våken, både på grunn av snorkingen, men også på grunn av bekymring over de regelmessige pustestansene.

Årsak

Det kan være flere årsaker og det skilles først mellom to ulike typer apne:

Sentral søvnapne

Denne varianten peker på mulig feil i sentralnervesystemet, i hjernen. Pust er en automatisert prosess basert på at hjernen kontinuerlig sender signaler til brystets pustemuskulatur, men dersom det er feil i dette kan korte pustestans oppstå.

Obstruktiv søvnapne

Denne tilstanden er knyttet til at det er fysiske hinder i inn og utpusting under søvn. Ordet obstruktiv betyr hindrende. Når vi sover blir muskulaturen i hals, svelg og munn så avslappet at svelget klapper sammen, noe som hindrer at luft kommer til lungene. Fordi man ubevisst søker en bedre posisjon for å få luft blir søvn og kropp urolig. Dersom luft til lungene hindres over flere sekunder vil hjernen vår automatisk vekke oss slik at vi bevisst kan korrigere faren som har oppstått.

I 2014 ble resultatene av et studie knyttet til søvnapne publisert i tidsskriftet Sleep og der mengden tungefett ble fremhevet som en mulig årsak til apne. Studiet ble gjort med en forsøksgruppe på 31 personer med søvnapne, samt en kontrollgruppe bestående av 90 personer uten søvnapne. Begge gruppene bestod av mennesker med overvekt.

Det viste seg at forsøksgruppen med søvnapne hadde betydelig mer tungefett enn de som ikke led av tilstanden. Studiets formål var å utforske om mennesker med fedme som led av tilstanden hadde mer tungefett enn kontrollgruppen, som også var mennesker med overvekt men som ikke led av søvnapne.

Generelt tror man at det blant menn med kort nakke og overvekt er større forekomst med tilstanden enn hos andre. I tillegg vil altså slapp muskulatur i svelg samt store mandler påvirke negativt. Det er også vanlig at man har forhøyet blodtrykk når man har søvnapne.

Symptomer og konsekvenser

Regelmessige pustetopp med varighet opp mot 10 sekunder er en sterk indikator. Det kan imidlertid være vanskelig å oppdage dette selv dersom man ikke våkner ordentlig hver gang man stopper å puste, og på den måten er bevisst det som foregår.

De andre symtomene er uforklarlig trøtthet til tross for at man tilsyenlatende har sovet gjennom natten. Når man føler seg uopplagt, sliten, har hodepine, føler seg ukonsentrert og farlig trøtt på daglig basis, er det grunn til å oppsøke fastlegen slik at man kan henvises til en øre, nese og halsspesialist. Det er viktig å vite at søvnforstyrrelser ikke nødvendigvis betyr at man har søvnapne da andre faktorer kan forstyrre søvn.

Ved siden av de åpenbare konsekvensene søvnmangel avstedkommer, vil også alvorligere sykdom/tilstander kunne inntreffe. Hjerte- karsykdom, stoffskiftesykdomer, og forstyrrelser av hjernefunksjon er slike. Høyt blodtrykk, hjerneslag, hjerteinfarkt, hjertesvikt, kognitiv dysfunksjon, depresjon, metabolsk syndrom, oksidativt stress påvises også i høyere grad hos personer med apne.

Utredning og diagnose

Søvnapne er ikke noe som bare går over av seg selv. Man må søke hjelp snarest mulig når man mistenker at man har denne tilstanden. Utredning og kartlegging skjer først hos en øre, nese og halsspesialist. Har man en partner kan observasjoner gjort av denne ofte være viktig for at legen raskere kan stille riktig diagnose.

Dersom det observeres trangt svelg vil dette styrke mistanken om søvnapne. En sikker diagnose må i enkelte tilfeller avgjøres ved hjelp av tester på et søvnlaboratorium, såkalt respiratorisk polygrafi. Under en slik undersøkelse vil det kunne avgjøres hvor ofte, samt varigheten av pustestopp. Her måles også hjerneaktivitet slik at man kan vurdere hvordan pustestopp påvirker søvnkvalitet.

Selvhjelp og behandling

Det viktigste målet med alle former for behandling er å redusere pustestopp og dermed øke søvnkvaliteten. Det vil øke livskvalitet på dagtid for både den som har tilstanden og ens partner, samtidig som risiko for annen alvorlig sykdom reduseres.

De viktigste tiltakene man kan gjøre på egenhånd er disse:

• Redusere vekt. Dess mer vektnedgang dess større effekt vil man kunne oppnå.
  • Røykeslutt.
  • Redusere/minimere alkoholinntak.
  • Å sove på siden kan redusere snorking hos noen.
  • Å ha gode/faste rutiner for leggetid.

Å sove på siden kan alene ha god effekt i å redusere snorkingen. For å tvinges til en slik sovestilling kan man legge to tennisballer på ryggen under en t-skjorte. Vektreduksjon, redusert alkoholinntak og røykeslutt sees også som særlige viktige tiltak, og har som kjent mange andre positive fordeler for livslengde og -kvalitet.

Dersom disse tiltakene ikke gjør at man oppnår ønsket effekt, vil det være nødvendig å oppsøke til profesjonell behandling.

Annen behandling kan omfatte:

• Snorkeskinne (lages hos vår egen tanntekniker avdeling – alt under samme tak, all behandling i samme stol)
  • CPAP maske (continuous positive airways pressure)
  • Kirurgi
  • Medikamenter

En snorkeskinne består av en spesialtilpasset skinne i overkjeven og en i underkjeven. Skinnesystemet er produsert slik at den nedre skinnen skyver underkjeven noe fremover slik at man unngår innsnevring og kollaps i svelg som medfører snorking.

En CPAP maske tilfører luft med et svakt overtrykk for å motvirke pustestopp. Bruk av CPAP maskin regnes å være en livslang behandling. I Norge vil man få dekket kostnadene via Helfo når slikt utstyr er rekvirert av spesialist.

Kirurgi kan være et alternativ dersom alle andre muligheter ikke har gitt ønsket resultat. Målet er i så fall å operere slik at det blir åpnere forhold i svelget ved å fjerne drøvel og en bit av den bløte ganen. Studier har imidlertid pekt på at kun halvparten opplever at operasjon har gitt gode resultater.

Medikamenter har tidligere vist seg å ikke ha god nok virkning. Nyere produkter har imidlertid vist positive effekter i forhold til våkenhet og livskvalitet. Imidlertid kan det være ubehagelige bieffekter som må vurderes mot gevinst.

Oslo Tannlegesenter er en del av Orbdent Norge som eier flere klinikker i Oslo i tillegg til Oslo Tannlegesenter, blant annet Orbdent.no og Torshov Tannlegesenter.

)