Tannkjøttbetennelse

Tannkjøttbetennelse kan være starten på alvorlig tannkjøttsykdom

Tannkjøttbetennelse er en utbredt tannkjøttsykdom med få sympotomer i tidlig fase. Utvikles sykdommen til den kroniske varianten Periodontitt, kan det føre til tannløsning og alvorlige helseproblemer.

Tannkjøttbetennelse oppstår når skadelige bakterier blir sittende fast mellom tannen og tannkjøttet. Vi skiller mellom enkel tannkjøttbetennelse (gingivitt) og tannkjøttsykdom (periodontitt).

Dersom plakk og tannsten får feste seg rundt tennene uten å bli børstet vekk kan det føre til alvorlig tannkjøttbetennelse. Dette må behandles for å forebygge utvikling til den mye mer alvorlige tilstanden tannkjøttsykdom.

Fra frisk tann til tannkjøttbetennelse, til tannkjøttsykdom på grunn av bakterier og tannstein

Oslo Tannlegesenter vil gjerne være din tannlege i Oslo sentrum

Hos oss får du:

• Garantert tannlegetime på dagen
  • Tilgang til tannlege alle dager, kvelder, helger og helligdager
  • 30% rabatt på komplett undersøkelse for nye pasienter

Mistenker du tannkjøttbetennelse?

Dersom plakk og tannstein får feste seg rundt tennene uten å bli børstet vekk, kan det føre til betennelse i tannkjøttet. Dette må behandles for å forebygge utvikling av tannløsning.

Vi skiller mellom tre stadier av tannkjøttbetennelse: Gingivitt (begynnende betennelse), kronisk betennelse og tannløsning (periodontitt).

Gingivitt – begynnende betennelse

Bakterier som sitter på tannoverflaten danner et hvitt og klebrig belegg som kalles plakk. Dersom plakket ikke fjernes med tannbørste og tanntråd, blir det tannstein som er vanskeligere å fjerne. Tannstein må fjernes hos tannlege for å unngå at betennelsen blir mer alvorlig.

Kronisk betennelse

Kronisk betennelse i tannkjøttet gjør at beinet og støtteapparatet sakte trekker seg tilbake. Skaden som oppstår kan ikke reverseres, men utviklingen kan stoppes. Dersom utviklingen ikke stoppes, får man tannløsning.

Tannløsning (periodontitt)

Ved tannløsning har betennelsen blitt mer alvorlig, og forårsaket skade på støttevevet og beinvevet rundt tennene. Dette vil etter hvert føre til at tennene løsner.

Tannløsning

Tannkjøttbetennelse kan forårsake bevegelse av tenner, dårlig ånde og tanntap.

Hvordan vet jeg at jeg har tannkjøttbetennelse?

Betennelse i tannkjøttet kan være vanskelig å oppdage fordi de færreste opplever akutt smerte. Betennelsen kan derfor utvikle seg over tid uten at man merker det selv. For å hindre utvikling av tannløsning, er det derfor viktig med regelmessige besøk hos tannlegen.

Det viktigste du kan gjøre selv er å ha god munnhygiene. Da forhindrer du at plakk får feste seg rundt tennene, og forebygger utvikling av tannstein. Puss tennene hver dag med fluortannkrem, og bruk tanntråd. I tillegg bør du besøke tannlegen jevnlig.

Betennelse som følge av skade

Akutt tannkjøttbetennelse kan oppstå når du har brent deg på varm mat, når du børster tennene for hardt, eller når tannkjøttet blir skadet for eksempel av at du har skrapt deg på en negl. Slike skader leges normalt av seg selv etter en-to uker.

Denne formen for betennelse oppstår lett, og forsvinner som regel uten å etterlate seg spor. Enkelte er imidlertid mer disponert og sårbare for akutt betennelse enn andre. Dette har gjerne arvelige årsaker.

Symptomer på tannkjøttbetennelse

Tannstein

Tannstein, blødning fra tannkjøttet og dårlig ånde er ofte tegn på tannkjøttbetennelse.

Noen ganger kan pasienten ha tannkjøttbetennelse uten å merke det selv. Hvis betennelsen ikke blir oppdaget og får utvikle seg uforstyrret over tid, kan pasienten utvikle tannløsning.

En vanlig undersøkelse hos tannlegen avklarer raskt om du har betennelse i tannkjøttet. Rundt 15% av oss har tannløsning, og må besøke tannlege og tannpleier flere ganger i året for å forhindre tap av tenner.

Vanlige symptomer på tannkjøttbetennelse er:

• Blødning fra tannkjøttet
  • Mye tannstein
  • Løse tenner
  • Rødt og hovent tannkjøtt
  • Tannkjøtt som trekker seg tilbake
  • Dårlig ånde
  • Smerte og kløe

Hos Oslo Tannlegesenter gir vi deg gode råd om forebygging av tannløsning. Mistenker du sykdommer eller betennelse i tannkjøttet, anbefaler vi deg å bestille time med det samme:

Behandling av tannkjøttbetennelse

Begynnende betennelse (gingivitt) kan reverseres med rens hos tannlegen og god munnhygiene hjemme. Dersom du slurver med tannsteller, kan betennelsen utvikle seg til å bli mer alvorlig.

Tannpuss forebygger tannsykdommer

Tannpuss med fluortannkrem minimerer risikoen for tannløsning, tannråte og andre munnplager.

Kronisk betennelse kan føre til at støttevevet rundt tennene trekker seg tilbake, og skadene som oppstår er ikke reversible. Skaden kan imidlertid holdes i sjakk slik at den ikke får utvikle seg videre.

Råd om god munnhygiene

• Bruk tannbørste og tanntråd/tannstikker daglig for å fjerne bakterier og belegg (plakk)
  • Slutt eller reduser røyking
  • Gå til jevnlig undersøkelse, behandling og oppfølging hos tannlege eller tannpleier
  • Stress mindre, styrk immunforsvaret ditt gjennom et sunt levesett og trening. Nyt livet enda mer, helt enkelt!

Tanntråd

Tanntråd er viktig for å forebygge tannkjøttsbetennelse , karies og for din generelle helse.

Reparasjon av skader ved tannkjøttsykdommer

Det finnes ingen enkel behandling eller reparasjon av skader som har oppstått på grunn av tannløsning. Det pågår forskning for å finne nye metoder for å regenerere tapt benvev og tannfeste.

Mistenker du tannkjøttsykdom?

Dersom du har symptomer og mistenker tannkjøttsykdom, bør du bestille time hos tannlegen.

Hos Oslo Tannlegesenter møter du en bred stab med spesialister som utfører både ordinær tannbehandling, og avanserte behandlinger. Vår hyggelige klinikk ligger sentralt i Oslo sentrum, og det er enkelt å komme seg til og fra.

Vi tilbyr 30% avslag på undersøkelse for nye pasienter, og 15% avslag for studenter og pensjonister.

Se våre tannleger svare på dine spørsmål:

Er det mulig å ha en smertefri behandling?

Oslo Tannlegesenters mål er å forebygge tann- og munnsykdommer. Våre dyktige tannleger fokuserer på behagelig og smertefri behandling, og tar seg god tid til å lytte til deg og dine behov. Hos oss får du råd om god munnhygiene, og grundig og stressfri behandling og undersøkelse.

Oslo Tannlegesenter er en del av Orbdent.com

Hvor ofte burde jeg gå til tannlegen?

Har du normal god munnhelse vil det være nok med en årlig kontroll. Da vil tannlegen kunne fange opp mulige problemer, og presentere ulike alternativer dersom det er nødvendig med oppfølging eller behandling.

Er det ikke billigere å gå til tannlegen kun ved akutte behov?

Forebygging ved å ha gode rutiner for stell av tannkjøtt og tenner, vil alltid være den beste måten å unngå kostbare behandlinger.

Kombinerer du hjemmestell av tenner med årlig kontroll hos tannlegen, så vil du ha trygghet for at alvorlige problemer ikke vil oppstå.

Har du i tillegg et sunt kosthold og et aktivt liv, har du et perfekt utgangspunkt for sunne tenner og topp munnhygiene med lave tannlegekostnader.

Påvirkes tannhelsen av kostholdet?

Ja. Hyppig inntak av sukker og raske karbohydrater øker risikoen for hull i tennene, og sykdommer som diabetes og fedme. Hver gang vi spiser, brytes tannemaljen på tennene sakte ned.

Dette skyldes at bakterierer produserer syre når vi spiser sukker og karbohydrater. Etter at vi har spist trenger spyttet vårt 4-5 timer for å nøytralisere syreskadene fra maten (remineralisering av tannemaljen).

Ved småspising utover 5 måltider (inkludert sukkerholdig drikke og mellommåltider) blir syrebelastningen i munnen for stor. Da klarer ikke spyttet å opprettholde syrebalansen i munnen, og tennene blir sakte men sikkert myke (karies).

Derfor anbefales det å redusere inntaket av sukker og raske karbohydrater, og minimere spising mellom måltider.

Hvordan bli kvitt betennelse i tannkjøttet?

Tannkjøttbetennelse skyldes ofte opphopning av plakk (bakteriebelegg) imellom tannkjøttet og tennene.

Du må søke hjelp hos en tannlege eller tannpleie som kan vise deg hvordan du fjerne plakket daglig på et effektivt måte.

Tannpleieren eller tannlegen hjelper deg også fjerne tannsteing på regelmessig basis hvis du får tannstein veldigt ofte.

Bestill gjerne en undersøkelse nå.

Er tannkjøttbetennelse farlig?

Tannkjøttbetennelse er ikke farlig dersom den oppdages tidlig og forebygges av god tannhygiene og regelmessige besøk hos tannpleie eller tannlege.

Hvorfor får man betennelse i tannkjøttet?

Dannelse av plakk (bakteriebelegg) og tannstein imellom tannkjøttet og tenner årsaker betennelse i tannkjøttet. Bakteriene fører til tannkjøttbetennelse og kan også gi hull i tennene (tannråte)