Tannbyll

Tannbyll årsak og behandling

Tannbyll forårsakes av en lokal betennelse som resulterer i en hevelse i området. Betennelsen forårsakes av bakterier som kommer inn til tannnerven og avgir giftstoffer.

Dette kan også oppstå rundt visdomstenner eller når mat presses mellom tannen og tannkjøttet.

En manlig pasient med tannbyll
Tannbyll er ofte forårsaket av en bettennelse i en tann.

Forebygging

Tannbyller kan forhindres gjennom regelmessige undersøkelser og god munnhygiene. Ved årlige kontroller, ser din tannlege om du har tannskader. Tannlegen reparerer skadene før de blir store og forårsaker tannverk og tannbyll.

Oslo Tannlegesenter anbefaler alle våre pasienter å ha årlige besøk hos oss for å minske risikoen for tannverk, tannbyller og store tannskader.

Behandling

Du bør kontakte en tannlege for å se hva som er årsaken til tannbyller og diskutere hva dere skal gjøre for å bli kvitt den.

Om tannbyllen forårsakes av bakterier eller matrester rundt tannen må tannen renses eller fjernes. Dette er oftest vanlig rundt visdomstennene.

For å behandle tannbyll som forårsakes av bakterier i tannerven (pulpan) bør tannlegen rotfylle tannen eller fjerne den.  I sjeldne tilfeller kan en ubehandlet tannbyll spre seg og forårsake fare for liv og helse.

Smertefri behandling

Behandling av tannbyll skal være smertefritt ved hjelp av lokal bedøvelse. Behandlingen kan ta tid hvis du velger å rotfylle tannen men det skall være helt smertefritt.

Har du tannlegeskrekk eller har hatt smerte og ubehag ved tidligere tannlegebesøk, kan Oslo tannlegesenter tilby samtaleterapi, kognitiv adferdsterapi, beroligende tabletter, sedasjon og behandling under full narkose hvis det trenges.

Hvis du har tannbyll kan du ringe 22 42 49 50 for akutt time i dag.

Sist endret: fredag 19 februar, 2021
[application_custom_clinicsloop]