Visdomstann

De fleste av oss har visdomstenner. Visdomstenner er de siste tennene vi får, de får vi når vi er 18-22 år gamle. Ofte finnes det ikke plass till visdomstennene og derfor vokser de ikke fram helt.

Det kan være vanskelig og rense rundt visdomstennene dersom de ligger lengst bak i munnen. Derfor kan det samles bakterier på og rundt visdomstennene som forårsaker betennelse. Tannråte (karies) er ett annet problem som man kan få med visdomstenner. Ungdommer får oftest problem med visdomstenner i underkjeven, spesielt i stressede perioder, f.eks. før eksamen.

Skal jeg trekke visdomstannen min?

Trekking av visdomstenner er ikke alltid nødvendig. Hvis du ikke har noe plager med visdomtennene, er det bra å beholde dem. Våre tannleger hjelper deg gjerne å ta riktig valg. Hvis du plages av visdomstannen eller har hull i din visdomstann, kan det bli aktuelt å trekke den. Vi undersøker tannen din, tar røntgenbilder og diskuterer ulike behandlinger med deg. Hvis du bestemmer deg for å trekke visdomstannen, vil du få lokalbedøvelse slik at den blir fjernet helt smertefritt. Noen visdomstenner kan sitte veldig godt fast i tannbenet, då må vi fjerne dem kirurgisk. Kirurgisk fjerning gjøres under lokalbedøvelse, og er også helt smertefritt, men kan ta noe lenger tid og koster mer. Dersom du har tannlegeskrekk, og ikke er i stand til å få behandling med vanlig lokalbedøvelse, kan du få beroligende tabletter, eller få utført tanntrekkingen under sedasjon eller narkose.

visdomstenner anbefales å fjernes hvis de ofte har forårsaket ubehag eller om de kan skape ubehag og sykdom i fremtiden.

Smertefri trekking av visdomstenner

Oslo Tannlegesenter tilbyr deg smertefri trekking av visdomstenner. Vi beregner god tid for å bedøve din tann, og har dyktige tannleger og kirurger som har lang erfaring med trekking av visdomstenner. Etter tanntrekkingen, anbefaler vi deg å ta smertestillende tabletter for å unngå ubehag eller smerte. La såret være i fred og unngå rense såret. Hvis du forstyrrer såret, kan du få smerter og infeksjoner. Sterk smerte etter tanntrekking oppstår veldig sjelden. Hvis du har sterk smerte etter tanntrekking, kontakt oss for undersøkelse og behandling.

Trekking av visdomstann, pris

Vanlig trekking av visdomstann koster mellom 800-1400 kroner. Kirurgisk trekking av visdomstenner koster mer. Du kan få skriftlig kostnadsoverslag før behandlingen hos oss. Vi må undersøke tannen din, og ta røntgenbilder for å kunne gi deg et eksakt kostnadsoverslag. Vi har 15 % studentrabatt og 15 % bedriftsrabatt. Kontakt oss gjerne for mer informasjon.

Akutt time

Har du problemer med din visdomstann, tilbyr vi deg akutt time i dag. Vi kan undersøke din visdomstann og diskutere behandlingen med deg. Vi fokuserer på smertefri behandling, og har lang og bred erfaring. Ring 22 42 49 50 nå, for en akutt time.

Sist endret: fredag 30 november, 2018
Publisert av: Oslo Tannlegesenter