Tanntrekking: Tips og pris

Tanntrekking er av og til eneste utvei, men vi lager flotte erstatninger på eget tanntekniker-laboratorium

I enkelte situasjoner må en tann trekkes og vi tilbyr en smertefri behandling. Når tannen er trukket kan vi tilby perfekte erstatninger med et estetisk flott utseende. Alt under samme tak og raskeste mulige levering.

Tanntrekking – når en tann ikke kan repareres

Tanntrekking er et alternativ når tannen din ikke lenger kan repareres, eller dersom du for eksempel av estetisk årsaker ikke ønsker å beholde den.

Selv om vi kan erstatte manglende tenner med kunstige varianter som har et estetisk flott utseende, vil vi som regel alltid anbefale at man bevarer de naturlige tennene så lenge det er praktisk mulig.

Visdomstann

Trekking av tenner kan bli aktuelt for visdomstenner som ikke kommer frem slik de skal, eller for tenner med tannsykdom.

Må man fjerne visdomstenner?

Visdomstenner kan trekkes dersom de forårsaker ubehag, problemer eller vokser skjevt. Visdomstenner er ofte overflødige og man har heller ikke et praktisk behov for dem der de er plassert lengst bak i munnen.

Visdomstenner er vanskeligere å rengjøre enn andre tenner, og er derfor mer utsatt for hulldannelse eller betennelse. Har du problemer med en visdomstann anbefaler vi deg å fjerne den.

Smertefri

Hos oss har du kontrollen dersom du har tannlegeangst. Behandling her skal være smertefri.

Tips etter tanntrekking

• De tre første timene etter tanntrekking skal du unngå å skylle munnen, drikke, spise og røyke.
  • Innta helst kun kald mat og drikke det første døgnet.
  • Unngå hard fysisk aktivitet det første døgnet.
  • La såret få være i fred for en god tilheling.
  • Puss forsiktig i området en ukes tid.
  • Opplever du smerte eller ømhet kan dette løses ved bruk smertestillende midler.
  • Vær tålmodig. Såret kan være ømt i opp mot to uker etter tanntrekking.
  • Ved blødning: Plasser en bomullsbit over såret og bit. Dette fungerer som en kompress.
  • Har ubehaget etter behandling avtatt for deretter å tilta, ta kontakt med oss.
  • Ved stor hevelse, kraftig blødning, feber eller mye smerte, ta kontakt med oss.

Tannleger med fokus på dine behov

Våre tannleger, tannpleiere og spesialister, setter deg og dine behov i fokus.

Enkel eller kirurgisk fjerning av tann?

Trekking av tenner kan oppfattes som dramatisk og ubehagelig, men vi kan berolige med at dette utføres nærmest smertefritt. Vi bruker lokalbedøvelse og fjerner tannen svært forsiktig.

De fleste tenner er enkle å trekke, men visdomstenner, rotfylte og ødelagte tenner kan være noe mer utfordrende. Slike tenner fjernes ofte kirurgisk.

Kirurgisk fjerning av tann betyr at man ofte deler tannen og fjerner litt ben rundt den før man løfter den ut. Kirurgisk fjerning er mer komplisert og tar litt mer tid.

Oslo Tannlegesenter kan tilby deg kostnadsoverslag før behandlingen.

Hva koster tanntrekking?

For å få et kostnadsoverslag må tannlegen først se på den aktuelle problemstillingen.

Trekking kan variere i pris avhengig av hvor komplisert det vil være å trekke den. En enkel tanntrekking koster 1 070 kroner og en kirurgisk fjerning av tann kan koste opp til 3 200 kroner (pasientandel dersom du får refusjon).

Be om et detaljert prisoverslag etter en akutt eller komplett undersøkelse før eventuell behandling.

Tannlege Oslo kr 300 rabatt

Bestill komplett undersøkelse online og få kr. 300 i rabatt

Komplett undersøkelse

Komplett undersøkelse er en munn- og tannhelsesjekk hos tannlege eller tannpleier. Det inkluderer bl.a.:

• Sjekk av tenner og tannrens
  • Kontroll av tannkjøtt og slimhinner
  • Kontroll av tyggeevne og tyggemuskler
  • Kontroll av tenners posisjon og bittfunksjon
  • Sjekk av kjeveben og kjeveledd
  • Kreftundersøkelse i munnhulen
  • Opp til 4 røntgenbilder
  • Forebyggende informasjon

En undersøkelse anbefales i forkant av alle behandlinger for å kunne planlegge behandlingen og gi deg et eksakt prisoverslag.

790 kr (1.090 kr)
Henter ledige timer...

Får jeg refusjon for fjerning av tenner?

Tanntrekking Helfo Stønad

Helfo kan gi stønad ved kirurgisk tanntrekking.

Må tannen fjernes kirurgisk får man i visse tilfeller refusjon fra Helfo.

Vi har direkteoppgjør med Helfo og informerer deg om du har krav på refusjon.

Her kan du enkelt bestille en akutt eller komplett undersøkelse og få et prisoverslag dersom trekking er anbefalt.

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.

Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Hos oss er du garantert akutt-time på dagen. Bestill time online eller ring 22 42 49 50

Hvor ofte burde jeg gå til tannlegen?

Har du normal god munnhelse vil det være nok med en årlig kontroll. Da vil tannlegen kunne fange opp mulige problemer, og presentere ulike alternativer dersom det er nødvendig med oppfølging eller behandling.

Er tannverk farlig?

Tannverk er et signal om at det allerede foreligger alvorlige problemer med tannhelsen, som for eksempel en tanninfeksjon. Tannverk kan oppleves svært smertefullt og vil påvirke daglig livskvalitet og søvn.

Ubehandlet tanninfeksjon kan bli livstruende dersom infeksjonen spres til resten av kroppen. Oppsøk tannlegen eller tannpleier dersom du opplever tannverk.

Er smertefri tanntrekking mulig?

Med hjelp av lokal bedøvelse kan vi tilby deg smertefri tanntrekking. Du kan stoppe oss dersom du opplever smerte under tanntrekking, og be om mer bedøvelse. Litt ubehag og press er vanlig under tanntrekking.

Er det vondt etter tanntrekking?

Noe ubehag og smerte i 3-4 dager er vanlig etter tanntrekking. Smerten vil normalt avta gradvis etter dette. Reseptfrie smertestillende legemidler hjelper mot dette.

Dersom du får stor hevelse, alvorlig blødning, feber eller sterke smerter etter en tanntrekking, anbefaler vi at du bestiller en akutt-time online snarest mulig.

I sjeldne tilfeller kan smerte og ubehaget øke etter 3-4 dager. Dette kan skyldes at det har oppstått en betennelse i kjevebenet. Bestill en akutt-time online snarest mulig slik at vi kan stille diagnose.

Hvem kan få tannimplantat?

Alle som er friske og har nok kjeveben tilgjengelig, kan få et tannimplantat.

I tillegg må man ha god munnhygiene som utgangspunkt, og helst være røykfri eller være innstilt på å minimere røyking.

Hvor lang tid tar det å sette inn tannimplantat?

Normalt går innsetting av tannimplantatet raskt. Et optimalt resultat forutsetter imidlertid god planlegging.

I enkelte tilfeller kan et implantat settes inn på dagen, men la oss først gjøre en vurdering av situasjonen før vi gir deg et estimat på tid.

Det finnes situasjoner som kan kreve noe mer tid i behandlingen, særlig dersom du mangler kjeveben som først må erstattes.

Kan jeg få tannimplantat i dag?

I utgangspunktet kan et tannimplantat settes inn på dagen dersom andre eventuelle sykdommer i munn og kropp er under kontroll. I tillegg må du ha nok kjeveben for at implantatet skal feste seg.

Dersom du ønsker mer informasjon om hvilke muligheter du har, anbefaler vi en sjekk eller gratis konsultasjon hos en av våre tannleger.