Tannverk

Tannverk, eller tannpine som det også kalles, er en sterk smerte som kommer fra betennelse i tann-nerven (pulpa), og kan ha flere årsaker.

Årsaker og behandling

Hvorfor får jeg verk?

Tannverk, eller tannpine som det også kalles, er en sterk smerte som kommer fra betennelse i tann-nerven (pulpa), og kan ha flere årsaker der hull i tennene (karies) er den vanligste.

Bakterier kommer inn i tannen gjennom hullet (karies) og forårsaker på den måten betennelse i tannerven.

Tannverk kjennetegnes ofte med en intens smerte og ubehag, som gjør det vanskelig å konsentrere seg om daglige gjøremål og forhindrer at man får sove.

Inflammasjon rundt visdomstenner, tannkjøttbetennelse og inflammasjon i tannbenet kan også forårsake smerte i munnen, men oftest er denne smertetypen mer diffus og mindre intens.

Slike vondter oppleves oftest som ømt og ubehagelig.

Visdomstann

Tanntrekking kan bli aktuelt for visdomstanner som ikke er korrekt plassert eller som plager deg.

Tannverk er et alarmsignal

Tannverk er et alarmsignal som må tas på alvor. Om du har tannverk eller opplever ømhet rundt tennene, er det viktig å besøke tannlege snarest mulig. Utsettes behandling kan behandlingen din bli komplisert.

Forebygging

Tannpuss med fluortannkrem minimerer risikoen for tannløsning, tannråte og andre munnplager. Tannplager og munnsykdommer kan forebygges. Vi anbefaler at våre pasienter gjennomfører en årlig kontroll og generelt opprettholder god munnhygiene.

Potensielle problemer, tannskader og sykdomsutvikling, kan da fanges opp før de utvikles til større, ubehagelige og kostbare problemer.

Behandling av tannverk

Ved alvorlig smerte som skyldes betennelse i tannerven eller tannbenet, finnes generelt to løsninger:

• Beholde og rotfylle tannen: En god tannlege anbefaler deg å beholde tennene dine så lenge som mulig. Rotfylling kan være kostbart, men den beste løsningen er alltid å beholde sine egne tenner dersom det er mulig.
  • Trekke tannen: Hvis tannen er veldig skadet og/eller ikke har en stor funksjon i munnen, kan den trekkes. Trekker man tannen, forsvinner smerten ofte etter kort tid. Du må regne med litt ubehag og smerter de første dagene.

Du bør være medvirkende i beslutninger om dine egne tenner. Ta deg tid til å spørre tannlegen om hvilke behandlingsalternativer som er mulige, slik at du kan føle deg trygg med avgjørelsen. En stor del av tannlegens jobb er å informere deg.

Tanntrekking er helt smertefritt så lenge tannlegen setter bedøvelsen riktig. Implantater kan erstatte tapte tenner, men fjerning av tenner bør være siste utvei.

Vi anbefaler deg å beholde dine egne tenner dersom det er mulig.

Vi forsøker alltid å redde tannen

Normalt anbefaler vi at dine tenner beholdes så lenge det er mulig. Imidlertid kan visdomstenner som ikke er viktige for estetikk og funksjon fjernes ved behov eller skade/sykdom.

Vi vil alltid informere deg om mulige behandlingsalternativer. Du bestemmer selvfølgelig selv om en tann skal beholdes eller fjernes.

Ved bruk av lokalbedøvelse vil all behandling være smertefri. Har du tannlegeskrekk eller har hatt smerte og ubehag ved tidligere tannlegebesøk?

Oslo tannlegesenter tilby samtaleterapi, kognitiv adferdsterapi, beroligende tabletter, sedasjon og behandling under full narkose ved behov.

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.

Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Hos vår tannlegevakt i Oslo er du garantert akutt-time på dagen. Bestill time online eller ring 22 42 49 50

Hvorfor er tannverk så vondt?

Tannverk er en sterk smerte som oppstår ved en betennelse i tannerven eller tannroten. Den vanligste årsaken til tannverk er hull i tennene, som gjør at bakterier får tilgang til tannerven.

Det er viktig å oppsøke behandling så tidlig som mulig for å unngå større komplikasjoner og eventuelle livstruende situasjoner.

Er tannverk farlig?

Tannverk er et signal om at det allerede foreligger alvorlige problemer med tannhelsen, som for eksempel en tanninfeksjon. Tannverk kan oppleves svært smertefullt og vil påvirke daglig livskvalitet og søvn.

Ubehandlet tanninfeksjon kan bli livstruende dersom infeksjonen spres til resten av kroppen. Oppsøk tannlegen eller tannpleier dersom du opplever tannverk.

Hva kan jeg gjøre mot tannverk?
  • Bestill en time hos din tannlege for undersøkelse og behandling.
  • Frem til behandling kan du ta smertestillende medisin, for eksempel vil inntak av både Paracet og Ibux ofte ha god effekt. Generelt er det lurt å drikke  godt for å unngå at smertereduserende midler forårsaker problemer i magen.
  • Prøv å drikke kaldt vann eller suge på en isbit i munnen. Noen ganger kan is hjelpe, andre ganger blir det verre.

Tannverk kommer av en grunn. Det er viktig å vite hvorfor man har tannverk, for å så behandle årsaken til tannverken.

Regelmessige vedlikeholdsundersøkelser hos tannlege og tannpleier minimerer risikoen for at du skal få plutselig tannverk.

Finnes det ulike typer av tannverk?

Det finnes mange ulike tannverkvarianter. Tannverk kan oppstå plutselig, sette seg eller være forbigående. Tannverk kan oppleves som en skarp, spiss og stikkende smerte, eller mer som en murring.

Av og til kan tannverk forårsake hodepine, eller vondt i tinningen, i kjeveledd, i bihuler eller i nabotennene. Dersom du har unormale følelser i tennene er det viktig at du kontaker din tannlege snarest mulig.

Kan tannverk gi feber?

Dersom årsak til tannverk er en infeksjon som er i ferd med å spre seg i kroppen kan man få feber. Da er det viktig å kontakte tannlegen snarest mulig for behandling.