Her finner du svar på mange av de vanligste spørsmålene

Her har vi samlet vanlige spørsmål og svar. Hvis du ikke finner svaret på ditt spørsmål her, ring oss på 22 42 49 50 eller send mail til timebestilling@oslotannlegesenter.no

Populære spørsmål

Hvor ofte burde jeg gå til tannlegen?

Har du normal god munnhelse vil det være nok med en årlig kontroll. Da vil tannlegen kunne fange opp mulige problemer, og presentere ulike alternativer dersom det er nødvendig med oppfølging eller behandling.

Har jeg rett til refusjon ved tannlegeskrekk?

I en kort periode ga Helfo støtte til behandling av skader forårsaket av alvorlig odontofobi. Denne gode ordningen er dessverre fjernet nå, men du kan fortsatt ha rett til tilrettelagt behandling. Bestill en gratis konsultasjon for å få mer informasjon.

Er tannverk farlig?

Tannverk er et signal om at det allerede foreligger alvorlige problemer med tannhelsen, som for eksempel en tanninfeksjon. Tannverk kan oppleves svært smertefullt og vil påvirke daglig livskvalitet og søvn.

Ubehandlet tanninfeksjon kan bli livstruende dersom infeksjonen spres til resten av kroppen. Oppsøk tannlegen eller tannpleier dersom du opplever tannverk.

Hva koster tannbleking i Oslo?

Akkurat nå har vi kampanje på bleking:

Tilbudet inkluderer alt du trenger til hjemmebehandling, inkludert undersøkelse, avtrykk av tenner, blekeskinner og to blekesprøyter for kun 3 500 kroner.

Normal pris på tannbleking inkludert en undersøkelse er kr. 5100. Dette inkluderer alt du trenger til hjemmebleking, inkludert undersøkelse, avtrykk av tenner, blekeskinner og to blekesprøyter.

Hvordan behandles tannkjøttsykdom?

Først forsøker vi å avdekke årsaken og finne ut hvilke tenner som kan reddes. Deretter fjerner vi plakk (bakteriebelegg på tennene) og tannstein regelmessig for å bremse sykdomsutvikling.

Forebygging mot forverrig er også viktig, og dette skjer primært ved hjelp av gode munnhelserutiner hjemme. Pussing av tenner morgen og kveld, bruk av tanntråd og munnskyll er viktige elementer i rutinen.

Røykere bør helst slutte, eventuelt redusere forbruket vesentlig.

Tenner som ikke er mulige å redde må trekkes og erstattes med implantater tannbroer eller tannproteser etter behov.

Hva går behandling av tannlegeskrekk ut på?

Vi tilbyr følgende behandlinger til pasienter med tannlegeskrekk:

• Samtaleterapi og KBT
  • Beroligende midler etter behov
  • Smertefri behandling
  • Tannbehandling under narkose etter behov
Hvem jobber på Oslo Tannlegesenter?
Hvor skadelig er det å drikke brus?

Høyt inntak av sure og sukkerholdige drikker som brus er en vanlig årsak til slitasje på tennene. For å unngå at skaden utvikler seg, hjelper det å redusere inntaket av brus. Vi anbefaler deg å drikke vann eller melk i stedet.

Klarer du ikke å redusere inntaket av brus, anbefaler vi deg å bruke sugerør. I tillegg bør du unngå å pusse tennene like etterpå. Årsaken til dette er at tennene er svakere i noen timer etter inntak av sur mat og drikke.

Har du behov for å rense tennene etter å ha drukket brus, anbefaler vi å bruke munnskyll eller vann i stedet.

Hvor ofte lykkes en rotfylling?

Rotbehandlingen kan lykkes i 90 – 75 % av tilfeller avhengig av årsaken til rotbehandlingen og tannens anatomi. En rotfyllt tann er svakare en en frisk tann og

Derfor anbefaller vi regelmessige kontroller hos tannlege eller tannpleie for å unngå stora reparasjoner som rotfylling.

Påvirkes tannhelsen av kostholdet?

Ja. Hyppig inntak av sukker og raske karbohydrater øker risikoen for hull i tennene, og sykdommer som diabetes og fedme. Hver gang vi spiser, brytes tannemaljen på tennene sakte ned.

Dette skyldes at bakterierer produserer syre når vi spiser sukker og karbohydrater. Etter at vi har spist trenger spyttet vårt 4-5 timer for å nøytralisere syreskadene fra maten (remineralisering av tannemaljen).

Ved småspising utover 5 måltider (inkludert sukkerholdig drikke og mellommåltider) blir syrebelastningen i munnen for stor. Da klarer ikke spyttet å opprettholde syrebalansen i munnen, og tennene blir sakte men sikkert myke (karies).

Derfor anbefales det å redusere inntaket av sukker og raske karbohydrater, og minimere spising mellom måltider.

Er det farlig å ha hull i tennene?

Hull i tennene er en mulig inngang til tannerven for skadelige bakterier. Skjer dette vil det utvikles tannverk, noe som kan være svært smertefullt.

Dersom det ikke søkes behandling kan dette utvikles videre til infeksjoner, som sprer seg i kroppen og kan i ekstreme tilfeller bli livstruende.

Er noen mer utsatte for sykdommen?

Noen personer kan være mer utsatt enn andre: diabetikere, røykere og personer som bruker blodfortynnende medisinger og medisiner mot epilepsi er eksempler.

Kan tannlegeskrekk behandles?

Ja, og prognosene er gode. Hos Oslo Tannlegesenter har vi svært god erfaring med behandling av tannlegeskrekk. Vi anbefaler deg å starte med en uforpliktende konsultasjonstime hos en av våre tannleger, så får du flere råd og god informasjon om behandlingsmuligheter.

Hvorfor får man tannlegeskrekk?

Tidligere ubehaglige besøk hos tannlegen er en vanlig årsak til tannlegeskrekk. Munnen en følsom og privat del av kroppen, og etter dårlige opplevelser hos tannlegen, spesiellt i barndommen, kan det utvikles tannlegeskrekk i mer eller mindre alvorlig grad.

Tannlegeskrekk kan behandles dersom du finner en tannlege med god erfaring på dette området.

Hva er tannlegeskrekk?

Tannlegeskrekk (odontofobi) er angst for tannbehandling. Svært mange lider av tannlegeskrekk i varierende alvorlighetsgrad, og for noen blir frykten så ille at de unngår å gå til tannlegen.

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.

Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Hos oss er du garantert akutt-time på dagen. Bestill time online eller ring 22 42 49 50