Bittskinne

Bruk av en bittskinne er en effektiv måte å forhindre tannskader som følge av gnissing.

Bittskinne mot tanngnissing

Skinne er en effektiv metode å forebygge gnissing. Gnissing er en skadelig og ubevisst vane som ofte foregår om natten og forårsaker slitasjeskader på tennene.

Tanngnissing kan også overbelaste dine kjeveledd og dine kjevemuskler. Du kan våkne med stive kjevemuskler eller hodepine om morgenen fordi du har overbelastet dine kjevemuskler.

15 % av oss gnisser tenner regelmessig. Ofte er du selv ikke klar over at du skjærer tenner om natten. Årsaken til gnissing kan være genetikk, bittfeil, stress eller andre grunner.

Oslo tannlegesenter informerer deg om problematikken dersom vi observerer slitasjeskader på tennene dine.

Bestill time online!

Hvordan behandles gnissing med skinne?

Vi forebygger skader på dine tenner, kjeveledd og kjevemuskler ved hjelp av en bittskinne.

Bittskinnen er en liten plast-skinne som beskytter deg mot tanngnissing og behandler smerte i kjeveledd, kjevene, musklene og hodet.

Bittskinne hos tannlege i Oslo

En skinne minimerer tannslitasje, korrigerer bittfeil og minimerer kjeveledd og kjevesmerter. Skinner kan også minimere spenningshodepine.

Behandlingen skjer over minst to besøk

På første besøk undersøker tannlegen tennene og gir deg et kostnadsoverslag.

Dersom du aksepterer prisen vil tennene scannes, eventuelt tas det en avstøpning av tennene. Dette sendes til en tanntekniker som lager  bittskinnen.

På andre besøk tester tannlegen den ferdige skinnen og kontrollerer at den har perfekt passform. Eventuelle tilpasninger vil skje i løpet av dette besøket.

Det vil oppleves uvant å bruke skinnen i begynnelsen, men dette vil du bli vant til etter noen dagers bruk. Skinnen brukes om natten og trenger kun å skylles ren.

Bevegelsesøvelser og trening av kjevemuskler reduserer også eventuelle smerter i kjeven og tygge-muskulaturen.

Dersom tennene har fått store skader på grunn av gnissing, vil vi anbefale en reparasjon.

Reparasjon av alvorlig tannslitasje anbefales før bittskinne lages.

Alvorlig tannslitasje må behandles før vi lager bittskinne

Reparasjon av skader på grunn av tanngnissing

Gnissing forårsaker også at tennene blir skadet, kortere og tynnere. Korte og slitte tenner behandles med hjelp av fyllinger, skallfasetter eller tannkroner. Etter reparasjon vil skinnen fremstilles.

Kan man behandle gnissing med Botulinum?

Botulinum er en medisin som er muskelavslappende. Ved hjelp av Botulinum har man påvist redusert tanngnissing, men metoden er ganske ny og trenger flere langtidsstudier.

Derfor er behandling av gnissing med Botulinum ikke så vanlig i Norge. Mange pasienter som har blitt behandlet med botulinum er imidlertid svært fornøyde med behandlingen.

Bittskinne behandling

Skinne fremstilt av tanntekniker forebygger tannslitasje og kjeveledslidelser.

Pris på skinne

Utredning og behandling med skinne koster fra kr. 2 900 i egenandel. Dette inkluderer tanntekniker-kostnadene.

Alle tannleger på Oslo Tannlegesenter har direkteoppgjør hos Helfo for å forenkle din behandling.

Bestill en uforpliktende og gratis videomøte med en flink tannlege for å få mer info om produkt, priser og behandling.

I visse tilfeller kan du få Helfo-refusjon for behandling av kjeveleddslidelser, tyggemuskulatursmerter og store skader på grunn av tanngnissing.

Vi vil gjerne være din tannlege i Oslo og hjelpe deg til god helse i både munn og kropp resten av livet. Kontakt oss i dag for undersøking og rådgivning.

Vi undersøker tenner og munn for å finne eventuelle skader, reparerer dem før skader utvikles, og informerer deg om hvordan du kan hindre nye skader.

Hos oss er du garantert akutt-time på dagen. Bestill time online eller ring 22 42 49 50